Palmkool voor de sier of voor eigen eet?


Palmkool is een leuke groente voor in je tuin. Ik zaaide ze een keer en plantte ze uit in het midden van mijn potten met eenjarigen. In de zomer zorgde het donkere blad voor een rustpunt. 

 

Het voorjaar daarop ontdekte ik dat palmkool (Nero di Toscane) ook een bijzondere aanwinst is in de bloementuin. De kool bloeit namelijk in april met zachtgele bloemen. Mooi met gele tulpen! 

 

Maar je kunt palmkool ook eten. Ik niet, palmkool is wat mij betreft voor de bloemen en het decoratieve blad. Palmkool is niet mijn smaak. Dat vertel ik stellig tijdens een interview van een tuinblad toen het gesprek op de palmkool kwam. Nee, palmkool is voor de bloemen......


Maar mijn visie kan snel veranderen.

 

Een paar dagen later schotelt mijn dochter me namelijk een maaltijd voor met palmkool. Echter, nu wordt de palmkool Cavolo Nero genoemd. Maar mij maak je niet gek. Ik herken het palmkool blad meteen. Het smaakt eigenlijk best goed. Toch filosoferen mijn man en ik wat wij nog aan het gerecht zouden toevoegen. Misschien gerookte zalm?

 

Aan de slag. De twee grote palmkolen uit de voortuin worden geplukt. Niet helemaal kaal, hier en daar een blad eraf is prima. Ik ontdek dat er nogal wat witte vlieg in zit. De jonge bladeren zien er het beste uit. En anders…. gratis vlees!

 

Dit heb je nodig:

Palmkool bladeren

Prei

Kastanjechampignons

Tagliatelle (vers is in 4 minuten klaar)

Crème fraiche

Gerookte zalm

Italiaanse kruiden

Parmezaanse kaas

 

Bereiden:

Haal de nerven uit de palmkool en snij het blad klein.

Snij de prei.

Neem een handvol kastanjechampignons en snij die in plakjes.

Wok de groenten.

Kook de tagliatelle.

 

Doe de gekookte tagliatelle bij de gewokte groenten en voeg de crème frais toe.

Voeg de in stukjes gesneden gerookte zalm toe.

Strooi er Italiaanse kruiden over en naar eigen inzicht geraspte Parmezaanse kaas.

In een half uur klaar!

 

Jullie zullen wel denken lekker bezig Hetty. Want met deze ingrediënten kan je zelfs een keisteen lekker maken! 

 

Fijne week

Hetty

palmkool in de border
Waanzinnig mooi in de border.
palmkool in bloei
April, palmkool in bloei. Zaai palmkool in de maanden april tot juni. 
palmkool in potten
Palmkool in potten met eenjarigen.
Palmkool recept met prei en champignons
Ingrediënten voor het recept met palmkool Palmkool, prei en champignons

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!


Wat je deze week in de tuin kan doen:

Rozen bestellen! Ze zijn nu te koop op kale wortel. Veel goedkoper dan in een pot. Ik bestel altijd bij Tuincentrum lottum. (geen aandelen)

Benieuwd naar mijn favoriete roos? Lees het hier: Mijn favoriete roos.

Heb je alle veranderingen van de border klaar? Soms is het moeilijk om een plant weg te doen. Lees er meer over: Ik moet een plant ontslaan


Mijn comments op jullie posts:

Mechteld: bedankt voor je lieve woorden. Dat geeft energie om te blijven schrijven!









Reacties

  1. Prima recept, waarvoor dank. De italianen noemen dat inderdaad covolo nero en dat klinkt toch al heel wat exotischer. Een kleine opmerking over het frans: crème is vrouwelijk en dus is het adjectief fraiche.
    groeten uit België

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het meteen aangepast Pierre, bedankt!

      Verwijderen
  2. Ik heb het nooit geproefd, en het trekt mij ook niet aan. Maar wat je zegt, met al die lekkere ingrediënten zal het ongetwijfeld smaken!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten