Mijn favoriete roos.



Bezoekers van mijn tuin stellen mij regelmatig de vraag: wat is jouw favoriete roos? Mijn favoriete roos? Dat is net zo moeilijk te beantwoorden als: wat is je favoriete kind. Ik hou van al mijn rozen en kan ook niet kiezen tussen mijn kinderen. Liever stel ik een andere vraag: welke roos zou je meenemen naar een onbewoond eiland. Welke roos gaat mee als je er maar één mag uitkiezen. Naar een onbewoond eiland met een roos…. 

De historische rozen -die maar één keer bloeien- moeten thuisblijven. Het idee dat je een jaar moet wachten tot de bloei en wanneer ze bloeien is dit slechts voor drie weken. Dat lange wachten en de korte vreugde, nee dat is niets voor mij. De rozen die ook afvallen, zijn de soorten die niet geuren. Stel je voor dat je daar zit in het midden van de oceaan, met enkel zeelucht. Zonder rozengeur gaat het niet.


Een volgende schifting. Is een David Austin roos misschien een kandidaat om mee te nemen? Dit zijn gevulde, geurende doorbloeiende rozen. Maar welke? De perzik kleurige roos ‘The Lady Gardener’ die ik afgelopen week heb geplant? Of de zachtgele roos ‘The Pilgrim’? Altijd uitbundig in bloei met tussenpozen van een week of vier. Of ‘Scepter d’ Isle’ in roze, ook één van mijn favorieten?

Hoe langer ik er over nadenk hoe moeilijker de keuze wordt. Wanneer ik even later de tuin inloop valt mijn oog op de roos ‘Marie Pavic’. Dan weet ik het. Marie gaat mee naar het eiland! Het is een compacte struik van ongeveer 80 cm hoog. Geen ziektes bij Marie Pavic en zacht geurend. Zij bloeit eindeloos lang met kleine schelp roze bloemen. Zelfs nu, derde week van november, heeft Marie een heleboel nieuwe knoppen gemaakt. Ze staan op het punt om uit te komen. Stel je voor, ik op dat onbewoonde eiland in mijn schamele hutje, met elke dag een boeketje rozen op tafel.… 

Het zou een saaie boel zijn daar, zelfs met Marie. Gelukkig hoef ik niet te kiezen en kan ik genieten van al mijn rozen. Toch blijft het een intrigerende vraag.

 

Welke roos zou jij meenemen?

Fijne week!

Hetty

romantische rozentuin

Volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom.

november rozen in de vaas
De keuze zal moeten worden gemaakt uit een van de rozen die in november nog bloeien.Scepter d'Isle
Rosa Scepter d'Isle
Rosa 'The Pilgrim'.
Rosa 'The Pilgrim'.
Rosa 'The Lady Gardener'
Rosa 'The Lady Gardener'
Rosa Marie Pavic, de struik vol knop in de derde week in november
Als het weer meezit bloeit zij tot de Kerstdagen!

Mijn comments op jullie posts:
Thuul: Helaas de aster...Maar nu kan je over een roos gaan peinzen! Het is altijd wat.
Lisa: So glad you forgive me for being so harsh to the birds. It's true. Sometimes it happens.
Margriet: De vogelvoersilo. Een leuk knutselwerkje om met de kleinkinderen te maken.
Marjolein: Hoop in de toekomst te horen hoe het met je chrysanten is vergaan.
Jan: Nou dat kan toch geen mens raden! Maar wel een leuk idee om iets vervreemdends te posten af en toe.


Reacties

  1. Hopelijk hoef je die keuze nooit te maken. Mooie foto's, zeker ook die van de waterkant[ of zee?]

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind het wel wat die Marie😀, ik heb alleen maar ramblers, en hoe mooi ook, die gaan echt niet mee, dat eiland is binnen de kortste keren overwoekerd 😂

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vind het wel wat die Marie😀, ik heb alleen maar ramblers, en hoe mooi ook, die gaan echt niet mee, dat eiland is binnen de kortste keren overwoekerd 😂

    BeantwoordenVerwijderen
  4. You have such a wide variety of roses to choose from. I would like the Lady Gardener. Who could resist her?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten