Sissinghurst Castle in september.

We hebben laatst Sissinghurst Castle bezocht. De tuin van de schrijfster Vita Sackville-West.  De beroemde tuin is gelegen in Kent; in het zuidoosten van Engeland. Jaarlijks komen er 200.000 bezoekers. We hebben de tuin al vaker bezocht en vragen ons af, zou er nog wat bloeien in september? Ik zal jullie dat op de foto’s hieronder laten zien. Maar wat me het meest is opgevallen zijn de werkzaamheden van de tuinmannen. Ze zijn bezig met het gras.

Stel je voor, 200.000 bezoekers…. De natuurstenen paden zijn weliswaar breed, maar als je wilt passeren, is een stapje op het gras niet te vermijden. Jullie begrijpen natuurlijk, dat gras krijgt het zwaar te verduren
! En ook de veranderende weersomstandigheden is iets waar de tuinmannen van Sissinghurst mee moeten dealen. Ik kan me de schade aan het gras op een regenachtige dag goed voorstellen.


Voor belangstellenden ligt er bij de poort een brief waarop te lezen staat wat de tuinmannen allemaal doen
 om het gazon in topconditie te houden. Allereerst wordt het vervilte gras uit het gazon gehaald. (Verticuteren) We kunnen dit, zo lezen we, in een kleine tuin met de hark doen. Vervolgens wordt er met een grote machine kleine gaatjes in het gras geprikt. Zwaar werk! Tuinniers met kleine tuinen kunnen dit bijvoorbeeld met de spitvork doen. Daarna wordt op de slechte plekken -vooral daar waar veel gelopen wordt- een dunne laag compost gestrooid vermengd met een goede soort graszaad. De plekken in de schaduw krijgen ieder jaar nieuwe graszoden.

 

Als dat allemaal klaar is dan wordt het gazon afgezet met een touw. Het gras krijgt zijn welverdiende rust. Niemand mag er meer over lopen tot volgend voorjaar.

 

Als ik thuis gekomen naar mijn gras kijk, dan kan ik ook aan de bak. Het graspad dat van de keuken naar het terras voert is helemaal vast getrapt. Ik zal het verticuteer apparaat van de schuur zolder halen en het gras bewerken. Daarna compost strooien met graszaad en vervolgens het pad afsluiten met een touw.  

 

Want al krijgen wij niet zoveel bezoekers in de tuin, mijn gras is ook toe aan welverdiende rust!

Fijne week

Hetty

Vanaf de toren kan je goed zien hoe het gras wordt behandeld.

Toren. Op het gras ligt compost en graszaad.
Hier zie je het misschien wat beter…..
……het grasveld afgezet met een touw.

En dan komen nu de bloemen:
De zinnia's in de 'slotgracht'. In de verte zie je de tuinman de gaatjes prikken met een zware machine.
Tegen de oude muren bloeit nog morning glory
Bijzondere combinatie waarvan ik de namen niet weet.
Nieuw gedeelte; Delos. Mooi aangelegd, maar in mijn beleving wat vreemd bij de rest van de tuin.
De beroemde witte tuin is zeker over zijn hoogtepunt heen.

Witte tuin. Ook hier is de buxus aangetast. Prachtig die kweeperen op stam. 
Witte tuin. Nu het blad valt zie je hoe mooi de roos in het midden van de tuin is aangebonden. Een kunstwerkje op zich.
 
Doorkijkje.
Tuinhuis in de vorm en met de maten van de Apollo 11 maanlander. Een leuk plekje om een boek te schrijven!

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!


Wat je deze week van oktober kan doen.
Benieuwd naar een bezoek aan Sissinghurst Castle in de zomer? Lees: Dagdromen Sissinghurst Castle
Kijk naar je aantekeningen. Wil je iets veranderen? Verplanten kan nu heel goed. In de warme aarde kunnen de wortels nog aanslaan voor de winter.
Nestkastjes van de vogels al schoongemaakt? Doe het voor de winter, je staat soms voor verrassingen! lees er meer over:Wat zit er in mijn nestkastje?
Knip de hagen strak. Je kunt er daarna de hele winter van genieten.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Ja, bomen met mos kunnen ook sprookjesachtig mooi zijn.
Zem: Ik heb het speulderbos meteen opgezocht. Ook al zo bijzonder. En ook met beuken! 
Jet: het is de moeite waard om eens naar de bomen te gaan kijken. Het is in de champagne streek. Sowieso leuk!
Elizabeth: Je vroeg me naar het rozen bemesting schema. Januari: kalk, februari: Kieseriet, maart: koemest, juni: na de bloei rozenmest, september: patentkali. Ik heb dit 'recept' van de rozentuin uit Lottum.

 

Reacties

  1. Mooie foto's van deze beroemde tuin, wat fijn dat je deze kon bezoeken.
    Dat nieuwe gedeelte, dat zo verschilt van de rest van de tuin, lijkt wel een experiment met droogteminnende planten in verband met klimaatverandering.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Your photos are lovely, Hetty, and thank you for showing the work that goes on in the background to create such a beautiful garden. Think you are right about Delos, it is a lovely garden but looks as if it has been dropped into the rest of Sissinghurst by accident.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een werk voor die tuinmannen omdat hele grasveld te bewerken. Het resultaat zal er naar zijn! Ach die Zinnia's, ik kijk er met weemoed naar. Ik heb ze op het balkon staan maar daar doen ze het lang zo goed niet als in de tuin in de volle grond. Volgend jaar een grotere pot gebruiken...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten