Wat zit er in mijn nestkastjes?

Afgelopen zomer maakte ik een foto van deze kleine pimpelmees. Nieuwsgierig de wereld inkijkend en klaar om uit te vliegen. Het is altijd aandoenlijk om te zien. En wat stoer om zomaar uit het nest te vliegen; zonder te weten of je er in terugkeren kan!

 

Nu, in het najaar, is het tijd om de nestkasten schoon te maken. Ik heb het een paar weken terug al gedaan.


Zo doe je dit:

Je maakt het nestkastje open, haalt het oude nestmateriaal eruit en spuit de binnenkant van het kastje schoon met de tuinslang. Daarna giet ik er nog wat kokend water in om de laatste parasieten en ander bacterie gespuis te vernietigen. Mijn vogels krijgen de beste zorg.

 

De beste zorg; want ik hou van mijn tuinvogels. Toch ging er dit jaar ging iets mis. Bij het openen van het nestkastje van de pimpelmees, lag er een dood vogeltje in. Dat kan gebeuren. Daarom maak ik de nestkasten elk jaar schoon.

 

Echter in het nestkastje van de koolmees… Hier had zich een heus drama voltrokken. Een koolmees -klaar om uit te vliegen- lag boven op het nestmateriaal. Bekje open… MAMA, PAPA, HELP. Daaronder lag een kleiner vogeltje en helemaal diep verzonken onder het nestmateriaal, nog een dood vogeltje. Wat was hier gebeurt? 

 

Is de vader of moeder doodgegaan? Kon de alleen achter gebleven ouder de zorg voor al die beestjes niet meer aan? (Ik heb namelijk afgelopen zomer een dode koolmees onder het keukenraam zien liggen). Was de vogel tegen het raam gevlogen, of was er een onprettige ontmoeting met de kat van de buren? 


Is het iets technisch? Zit de vliegopening van het nestkastje verkeerd? (Noord) Of hangt het nestkastje te laag? (1.80 m) Vragen, allemaal vragen.


Misschien weet een van jullie het antwoord. Want vragen waar ik mee blijf zitten, daar heb ik een broertje dood aan!

Fijne week. 

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers wat leuk dat jullie de moeite hebben genomen.Welkom!

"Ik kom eraan!"
In dit nest is niet veel gedaan.
Nestkastje met dode pimpelmees.
Wat een drama heeft zich hier in het koolmezen nest voltrokken.

Mijn comments op jullie posts:
Lisa: It takes time, but Peonies never let you down.
Marthy: Ik weet niet wat voor grond je in Frankrijk hebt, maar ze houden erg van klei. Maak een ruim plantgat en doe er iets van potgrond in om ze snel te laten starten. Geef water vooral in droge periodes. Hier de link van een vorig blog: https://tuinverhalen.blogspot.com/2020/06/succesvol-pioenen-kweken-5-tips.html
Margriet: Als jij zelfs een boom weghaalt voor een pioen! Je hebt altijd baas boven baas. 
Rijani: Thanks for your kind comment.







 

Reacties

  1. Wat een trieste vondst, Hetty, tijdens je schoonmaakbezigheden.
    Soms is de oorzaak niet meer te achterhalen.
    De noordkant is prima (uit de overheersende wind en regen, uit de zon), de hoogte wellicht wat laag - bij mij hangen ze op ongeveer 2,25 boven de grond. Volgens mij kan het daaraan niet liggen.
    Er heerste ziekte, sommige buren kunnen rupsenbestrijding hebben toegepast, andere oorzaken... tja.
    Je doet al je best, het lag niet aan jou.
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. There are any number of things that can go wrong during the nesting season. It is difficult to pinpoint just what happens unless you actually see it.
    The nesting material used is similar to what our Carolina Chickadee uses for nesting material. Better luck next year.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is lang koud geweest dit voorjaar. Dan zijn er minder beestjes (rupsen) want die zijn dan later. De meesjes hebben dan moeite om alle monden te vullen en de zwaksten uit het nest worden daar het slachtoffer van. Dat is triest maar het is ook de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat triest is dit. Hoop dat je antwoord krijgt op je vragen. Wij hebben ondertussen allerlei voer op ons balkon om de meesjes te lokken en dat lukt prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat sneu toch! Maar ik heb geen antwoord, wij hadden vorig jaar een nest vol eitjes. Ook geen idee waarom die niet uitgebroed werden. Was wel leuk en leerzaam voor de kleindochters die het nestkastje mee naar school namen om te laten zien in de klas.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn weke moederhart breekt. Wat verdrietig die kleine meesjes. Ik heb geen antwoord op je vragen, maar misschien is een livecam een idee. Dan kan je gezellig met ze meekijken. Een soort babyfoon voor hulpeloze vogeltjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vorig jaar vond ik bij het uitkuisen van een nestkasje maat liefst negen skeletjes van jonge koolmeesjes. We hadden ze in het broedseizoen horen piepen en gezien dat er voedsel aangevlogen werd, dus ik was ervan uitgegaan dat de jongen uitgevlogen waren.
    Geen idee wat er fout gelopen is. Bij de buren verderop was er in die periode een probleem met ratten, en daar werden volop vergif en rattenvallen ingeschakeld. Misschien had dat er iets mee te maken :-(

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten