Cyclamen. Alles van vroeger komt terug.

Mijn moeder had in de winter altijd cyclamen in huis. Je weet wel, cyclamen met van die grote bloemen. Water geven was ingewikkeld, dat ging vanaf een schoteltje. Niet te veel, het overtollige water moest tijdig worden weggegooid om schimmel te voorkomen. Het mocht ook niet te warm zijn in de kamer.... Zoveel gedoe, het liep zelden goed af met haar cyclaam.

 

Had mijn moeder maar cyclamen voor in de tuin gekocht. Die had ze buiten op een beschaduwde plek kunnen planten. In de boomspiegel bijvoorbeeld. En water geven? Dat is niet nodig.

 

Ik hou erg van die kleine tuincyclamen. Ze zijn er in allerlei kleuren; wit, roze, rood en donkerrood. De bladeren hebben een mooie tekening. Er zijn twee groepen. Cyclaam hederifolium bloeit in de herfst, terwijl Cyclaam coum in de winter bloeit. Mijn voorkeur gaat uit naar de winterbloeiende cyclamen.  Dan heb je iets leuks om naar te kijken in de saaie wintermaanden.

 

In mijn border doen de cyclamen het niet zo goed. Dat ligt aan mij; ik zit veel te veel in de grond te rommelen. Daarom heb ik de cyclamen in een schaal geplant. Zodra ze gaan bloeien zet ik de schaal dicht bij het raam. Eenmaal uitgebloeid zet ik de schaal terug op de beschaduwde plek in de tuin en kijk er de hele zomer niet meer naar om. 


Nu is het tijd om ze uit hun donkere hoekje te halen en te laten shinen!

 

Is het niet grappig? Planten die opeens weer in de mode zijn? Alles van vroeger komt terug!

 

Fijne week

Hetty

Gezien op een landgoed; sprookjesachtig mooi. Duizenden cyclamen op een donkere plek onder de bomen. Daar kan ik alleen van dromen.
In mijn tuin. Schattige frêle bloemen
Met getekend blad.
Nieuwe aanwinst. Zilverkleurig blad met donker roze bloemen. 
Zo uit het tuincentrum, instant kleur!
Als de bloemen zijn uitgebloeid, krult de stengel op.

Wat je deze week van oktober in de tuin kan doen.

Kijk ook eens in de sale bij een tuincentrum. Je koopt er soms voor de helft een leuke plant.
Bloembollen. Ben je nog zoekende naar inspiratie? Lees er hier meer over: Inspiratie
Deel oude planten in stukken en herplant de buitenste delen. Gratis meer planten! 
Wil je een boom planten, dan is het nu een prima tijd om dat te doen. Lees hier over de catastrofale actie toen we de Albizia gingen planten. Een boom planten
Zijn de appels en peren al geplukt? Anders eten de vogels alles op. Lees er meer over, maar alleen als je gevoel voor humor hebt Joop ziet hilarische dingen.

Mijn comments op julie posts:
Margriet: Zinnia's om jaloers op te worden. Jij hebt er een paar, maar bij mij bloeit er geen een!
Sheena: It is wonderful to share the things you see in other gardens. We all learn from each other.
Zem: Ik denk dat je gelijk hebt over het nieuwe stuk (Delos) van Sissinghurst. Een tuin voor droogteminnenden planten. Het ligt ook pal in de zon. 





 

Reacties

  1. Kun je de cyclamen in pot ook overhouden dan? Ik had op mijn volkstuin altijd cyclamen onder mijn laurier, het werden er elk jaar meer. Oorspronkelijk was het een grote knol die ik in de grond had geplant. Gisteren was ik op het volkstuincomplex op bezoek bij kennissen. Met pijn in mijn hart zag ik mijn tuin, waar geloof ik, nooit meer iets aan gedaan is, wat een puinhoop. Alle appelbomen waren omgezaagd, alleen de stoofpeer stond er nog en had nog nooit zulke grote peren.....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten