Inspiratie.

tulipa wonderful
Lang geleden, keek ik tijdens de tekenles besluiteloos naar het lege vel papier dat voor me lag. 'Ik heb geen inspiratie’ zei tegen mijn leraar. De artistieke tekenleraar, met zijn lang krullend haar, John Lennon bril en corduroy spijkerpak, sprak toen de gevleugelde woorden:' Hetty, inspiratie is voor 90% transpiratie'.

Ik denk nog vaak aan zijn woorden. Want ieder jaar zoek ik inspirerende kleur combinaties om mijn bloembollen tuin in te planten. Soms ben ik geïnspireerd door een boeket bloemen, of een mooie shawl. Zo ben ik dit jaar geïnspireerd door het hart van de tulp “Wonderful”. Een combi van lila en hard roze. Daar zou ik zelf niet zo snel aan denken. En dus heb ik lila en hard roze tulpen op mijn lijstje gezet. Voor de border in de achtertuin.

Een andere inspiratie bron voor mijn bloembollen tuin vind ik in Auxerre (Frankrijk). Tijdens een regenbui zijn mijn man en ik de kathedraal St-Etienne ingegaan om te schuilen. Hoog bovenin het koor zie ik prachtige gebrandschilderde ramen in rood, blauw en roze. Die kleuren! Dat wordt het uitgangspunt voor de voortuin. Rode en donkerrode tulpen in een bed van blauwe vergeet-mij-nietjes. Daarbij roze accenten; bijzonder.

En verleden week nog kreeg ik inspiratie door een opmerking van tuinvriendin E. Ze vertelt me over een combinatie die ze een keer maakte van bont Carex blad en oranje viooltjes. Oranje viooltjes.....denk ik meteen..... dat zou toch ook met oranje en licht gele tulpen kunnen? Prachtig bij het bonte blad van de Carex! Ik zie meteen de tulp 'Daydream' op mijn netvlies verschijnen. Daydream begint lichtgeel en verkleurt dan naar koper. Die moet het worden.

Nu is het aan mij om deze verschillende kleuren tulpenbollen te bestellen bij mijn bloembollen leverancier. En als ze binnen zijn, AL die aankopen in te planten.

Mijn tekenleraar had gelijk. Inspiratie is voor 90% transpiratie. Want het inplanten van een bloembollen tuin…. dat kost menig zweetdruppeltje!
Fijne week
Hetty
Nieuwe volgers veel leesplezier.
Inspiratie vind ik soms in een boeket bloemen....
....of een shawl in de etalage....
tulipa wonderful
....Inspiratie nummer 1: Het hart van tulp "Wonderful" 
tulipa Caravaggio
Hardroze en lila tulpen, het wordt vast mooi.
Inspiratie nummer 2. Kerkramen in Auxerre
rode tulpen
Hier ga ik veel vergeet-me-nietjes bijplanten en roze tulpen.
Carex
Inspiratie nummer 3. Bonte Carex en...
tulipa daydream
 ... de tulp 'Daydream'  Mooi in een pot.

Mijn comments op jullie blog posts:
Zem: nou wat een prima resultaat! Ik denk dat je een perfect tiny forest kan maken op die plek. En groot hoeft het niet te zijn. Vol vogels en insecten, ik zie het zitten.
Marieke, die zinnia’s! Niet normaal zo mooi.
El: onbekend gebied, dat is voor mij als een ridder die met gesloten vizier strijdt. Stiekem dus. Het is waarschijnlijk een computer van een hacker. Die vertrouw ik echt niet!
Lisa: thanks for your kind comment. A big sheer for your asters! They are tough to grow ski-high without water!

Reacties

  1. Hetty, you are an inspiration. I now have several ways I want to plant spring bulbs in the garden. Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten