Een boom planten.

Albizia julibrissin met bloemen

Na jaren dubben heb ik een boom uitgekozen; Albizia julibrissin. Het is een niet helemaal winterharde boom met prachtige bladeren en bloemen als poederkwastjes. Ik bestel een groot formaat van 2,5 tot 3 m. hoog. Dan komt de boom meteen boven de schutting uit.


Uiteraard heb ik me van tevoren verdiept in het planten van een boom: 

‘Maak een gat in de grond tweemaal de grootte van de pot, doe er goede aarde bij, draai de boom met de mooie kant naar voren, gooi het gat dicht en zet de boom vast met twee palen’ 

 

Als afgelopen vrijdag de boom wordt geleverd, zie ik het meteen al. Oei, die boom is niet alleen heel groot, maar heeft ook een enorme kluit. De mannen hebben er een hele kluif aan om de pot, met een doorsnede van bijna een meter, van de aanhanger te krijgen en vervolgens met de bandenwagen richting het plantgat te rijden. En terwijl ik de mannen opgewekt aanmoedig tijdens deze missie, denk ik bezorgd: HOE krijg ik die boom geplant!

 

Eerst maar het gat. Ik pak mijn spa en graaf.. en graaf… en graaf… en graaf, all the way richting Australië. Na een paar uur heb ik een plantgat van een vierkante meter. De diepte meet ik op, ongeveer een halve meter. Dieper kan niet, want ik ben inmiddels op de kleilaag gestuit. En die vette blauwe klei, daar kan je NIET doorheen. De klei kleeft aan mijn spa, mijn schoenen, mijn broek, mijn jas. Ik zie er niet uit! De gang, het pad, de stoep, alles ligt vol blubber. Wat een chaos veroorzaakt deze boom.

 

De volgende dag is het plantdag voor mijn man en ik. We leggen de boom op de zijkant en trekken hem uit de pot. Op een stuk zeil zeulen we de loodzware kluit richting het plantgat, wiggelen, rollen….. Boink. De boom valt in de put. Helaas… met de verkeerde kant naar voren. We sjorren, duwen, maar de boom wil niet draaien. 

 

Ik bel een hulplijn; brandweerman H. Hij komt meteen. Maar ook met de extra power van onze stoere brandweerman verschuift de boom geen centimeter. Dus gooi ik het gat dicht en moet concluderen dat het planten van de Albizia een klus is van plussen en minnen:

 

Maak een gat in de grond tweemaal de grootte van de pot. Mislukt.

Doe er goede aarde bij. Check!

Draai de boom met de mooie kant naar voren. Hopeloos mislukt.

Gooi het gat dicht en zet de boom vast met twee palen. Check!


Groot pluspunt, Albizia is een prachtige boom. Nu hoop ik dat er volgend jaar een paar takken aan de kale kant gaan groeien. 

Fijne week!

Hetty

romantische rozentuin

Ook de volgers die zich afgelopen week hebben aangemeld, veel leesplezier.

Albizia julibrissin
De schattige Albizia bloemen. Zover is het nog lang niet met mijn boom.
Albizia julibrissin klaar om te planten
De boom voor het huis.
plantgat graven
Ik graaf en graaf....
Zeeuwse kleigrond
Maak kennis met echte Zeeuwse kleigrond. Alles kleeft.....
laarzen met klei.
..........Overal aan!
Albizia julibrissin geplant
De Albizia is geplant. Zie je de kale kant rechts?
Albizia julibrissin bladeren
De bladeren zijn prachtig. Ik hoop op wat nieuwe takken.

Mijn comments op jullie posts :
Zem: De naam van de tomaten waar je naar vroeg is bekend. Pomodoro costoluto di Parma. Mijn dochter heeft de zaden in Italië gekocht. 
Carina: Wat goed om te horen dat de Albizia bij jou zo lang bloeit. Ik duim dat de boom bij mij aanslaat. Zoals je kunt lezen heb ik alles gegeven!
Lisa: I hope you have had some rain. Now is the best time to plant.
Margriet: Afwachten met de Annabellen van je dochter. Misschien heeft zij ook van die lekkere grond net als mijn dochter. Zo niet volgend jaar verplanten.  















Reacties

  1. We call this tree Mimosa. It usually blooms on or around my birthday. It grows like a weed. Here they are considered invasive. You won't have to worry about the bald space. It will take off and grow to a beautiful tree. That was one big hole you dug. Good work! Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel moeten lachen om je blog, had ook iets voor ons kunnen zijn.....Ik zag het helemaal voor me! Ik hoop dat de boom goed aanslaat en dat de kale kant nog wat takken krijgt.Ben benieuwd naar foto's volgend jaar!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten