Bollen planten met hindernissen.

Het is nat, heel nat. Vergis ik me of wordt er een regen sensor geactiveerd zodra ik naar buiten stap? Daar baal ik van, want ik ben volop bezig met het in planten van bloembollen. En dat doe ik liever met de zon op mijn rug dan in de regen. 

 

De belangrijkste les die ik heb geleerd op het gebied van bloembollen is: plant er veel. Denk eens aan Keukenhof (foto boven). Waarom is het zo mooi en overweldigend? Omdat er zoveel bij elkaar staan. Dus moeten er veel bloembollen in de grond. VEEL, want anders heb je geen effect. 

 

Ik begin altijd als eerste met het inplanten van de potten. Dat is het minst zware werk. Pak een pot; hoe groter hoe beter. Denk aan het formaat van een emmer. Let op dat er gaten in de bodem zitten, anders verrotten de bloembollen. Doe ongeveer 15 cm potgrond op de bodem, plant er 9 bloembollen op. Dan nogmaals een laag potgrond in de pot en plant er weer 9 bloembollen op. Je kunt bijvoorbeeld een laag narcissen doen en daarna een laag tulpen. Of twee soorten tulpen, of allemaal hetzelfde..... de mogelijkheden zijn eindeloos. Dat maakt het voor mij zo aantrekkelijk. Vergeet niet de pot te labelen. Want na een winter wachten, ben je vergeten wat je erin hebt geplant.

 

Als alle bloembollen in de potten zijn geplant zet ik ze op het terras. Niet direct op de tegels, de wortels zouden kunnen bevriezen. Ik zet ze op een omgekeerde krat of -van de grond- op een houten plank. Kijk wat je hebt en kunt gebruiken.

 

Vervolgens komt het zware werk, bloembollen planten in de grond. Ik heb kleigrond, dus dat is een echte work-out. Met de bollenpriem plant ik de bloembollen random in de border. Geen groepjes dus. Maar als je dat juist wel leuk vindt moet je dat vooral doen. Tuinieren gaat immers over plezier hebben in de tuin! Ikzelf plant ongeveer 15 tulpen per m2. 

 

Ben ik net lekker bezig in de border, begint het te plenzen. Poeh, deze weersomstandigheden maken het bollen planten er een met hindernissen. Naar binnen. Een goed moment om tussen de buien door een blog te schrijven. 


Zie ik het nu opklaren? Jas aan en naar buiten. Want bloembollen die je in het zakje laat zitten, die bloeien nooit!

Fijne week

Hetty

Bloembollen. Plant altijd royaal.
Neem een grote maat pot, dan kunnen er meer meer bloembollen in.
Zet de potten niet op de tegels maar van de grond. Zo kunnen de wortels niet bevriezen. 
Het is wisselvallig weer en nu moet ik de borders nog doen...
Bollen priem, erg handig als je veel bloembollen plant.
Het is veel werk, maar ik weet waar ik het voor doe.




romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!


Wat je deze week in de tuin kan doen:

Heb je veranderingen in de border nog niet uitgevoerd? Doe het nu. De grond is vochtig en nog niet koud. De meeste planten slaan nu sneller aan dan in het voorjaar. Lees hier hoe het met mij en mijn roos verging in relatie therapie met mijn roos

Snuffel het internet af naar leuke zaden. Ik heb verleden week online prachtige lathyruszaden gekocht. Onweerstaanbaar! Lathyrus zaden van tabernal (Geen aandelen)

Maak de nestkastjes schoon voor de winter. Dit jaar heb ik gelukkig geen slachtoffers gevonden in mijn nestkastjes. Het kan ook anders! Lees het hier Wat zit er in mijn nestkastjes?

Geef jij de vogels al voer? Ik wel. Zo gezellig. Lees er hier meer over vogels voeren.


Mijn comments op jullie posts:

Margriet: Ik sta er van te kijken dat de zaailingen van agapanthus het tweede jaar al bloeien. Ik knip altijd de zaaddozen eruit om langer bloei te hebben, maar misschien volgend jaar eens laten uitzaaien?












 

Reacties

  1. neem vooral de tijd om bloembollen te planten, dit kan tot half december. beter onder goede omstandigheden geplant, dan kunnen ze direct gaan wortelen en dan is de start ook goed ! Bloembollen die in een doorweekte tuin worden geplant, hebben een grotere kans op schimmelziekten en verrotting. Dus het is de kunst om in het najaar je geduld te bewaren !
    Succes Hetty, groeten uit Franeker - Jan













































    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, die "regensensor" van jou: die zou ik maar gauw "omdraaien".
    Maar die extreem natte oktobermaand was nu niet je dát om lekker in de tuin te rommelen.
    Gezien de foto's had je bij het bollen planten het eindresultaat al voor ogen: het volgend voorjaar!
    Nog even door de winter zien te komen, Hetty.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb allemaal bollen geplant in potten op mijn balkon. Nu al zin in het voorjaar! Er is 1 nadeel, er komen hier veel eksters en van die grote zwarte vogels op mijn balkon en zitten die potten leeg te halen☻ Ik heb nu overal schotels enz over gezet, want mos en houtsnippers hielpen niet, daarmee maakten ze helemaal een puinhoop op mijn balkon. Nog even over de Agaphantus, die zaden had ik binnen gedroogd en in het voorjaar gezaaid. Ik weet niet of ze zichzelf vermeerderen dmv uitgevallen zaden in de volle grond?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten