Agapanthus vermeerderen.

Agapanthus is voor mij een ‘vakantie-liefde-plant’. Zo’n plant die je op vakantie ziet en MOET hebben. Jaren terug heb ik een indrukwekkende strook Agapanthussen gezien op Howick Hall (Engeland). Honderden planten op een rij; een blauwe zee. Maar ook in Bretagne staan de Agapanthus planten bijna in elk gemeenteplantsoen. Het lijkt wel onkruid!

 

Na veel miskopen heb ik twee Agapanthus soorten gevonden die het goed doen in mijn tuin. De 60 cm hoge Agapanthus ‘Marijke’ bijvoorbeeld . Ze bloeit al in juni en staat zelfs nu nog in bloei. Het is een selectie van een Belgische kweker. Inmiddels is er ook een witte variant, zo vertelde hij me laatst tijdens de tuindagen van Beervelde. Voor de liefhebbers van wit; ik hou meer van dat mooie blauw.

 

De andere Agapanthus in mijn tuin is een lager soort; zo’n 30 cm hoog. Deze plant heb ik niet zelf gekocht, maar cadeau gekregen. De naam is ‘Summer Love’. Onthou die naam. Wat een fantastisch cadeau!

 

De planten groeien in potten. Ze krijgen tijdens het groeiseizoen wekelijks tomatenmest. Ook krijgen ze water, maar als ik het een keer vergeet wordt me dat vergeven. Deze planten zijn ijzersterk. Van Tuinvrouw M leerde ik, dat de potten elke week een kwartslag moeten worden gedraaid. Dan blijven ze rechtop. Goede tip M!

 

Beide soorten zijn bladhoudend. De bladhoudende soorten zijn gevoeliger voor vorst. Hier aan zee vriest het weinig, dus ik durf het aan. Woon je op een plek waar het hard kan vriezen, kies dan voor de bladverliezende soort. Je kunt ze ook beschermen tegen vorst door ze in een kas of garage te zetten.

 

Tevreden Hetty? Zeker, maar ik wil meer. Meer ‘Summer Love’. Daarom pak ik de plant uit de pot en HAK.... de plant doormidden. En dan HAK…. nogmaals doormidden. Nu heb ik vier stukken. In elke pot plant ik twee delen. Van de oorspronkelijke ‘Summer Love’ plant die ik kreeg, heb ik nu al zes potten.

 

En als je ieder jaar zo doorgaat, dan heb je zomaar een rij Agapathus zoals in Howick Hall. Of genoeg voor elk gemeenteplantsoen in Frankrijk!

 

Love it!

Fijne week

Hetty

Agapanthus strook op Howick Hall (Engeland)
Agapanthus in een gemeenteplantsoen in Bretagne.
Agapanthus 'Marijke' in mijn tuin (half oktober)

En dan nu Agapanthus vermeerderen 1,2,3,4!
1. Haal de plant uit de pot
2. Hak in tweeën.
3. Hak nogmaals! Dan heb je er vier.
4. Plant twee stukken per pot terug.

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!


Wat je deze week in oktober in de tuin kan doen.

Benieuwd naar Howick Hall? Lees hier wat wij er allemaal zagen en beleefden in de tuin van Earl Grey. Howick Hall. Op de thee bij earl Grey

Hier de link naar de website van de Agapanthus kweker uit België waar ik 'Marijke' heb gekocht. Agapanthus kwekerij (zoals jullie weten, geen aandelen)

Tuinvrouw M geeft niet alleen tips, maar schrijft ook een blog. Lees hier wat zij over agapanthus schrijft: Zo krijg je meer bloemen in je agapanthus.

Heb je bloembollen besteld of gekocht? Je kunt nu met planten beginnen. Lees hier hoe je dit aanpakt: bloembollen planten

We hadden een winderige week. Heb je de slingerend rozen takken aangebonden? Ik was het vergeten en een prachtige nieuwe tak kon ik afsnoeien. Afgebroken. Spijtig!


Mijn comments op jullie posts:

Zem: Niet aan gedacht, een ronde langs de restaurants met mijn laurierbladeren... 

Gwen: Te laat bedacht ik, dat ik een leuke krans van het laurierblad had kunnen maken. Dat doe ik volgend jaar. Maak ik er een blog over.

Onbekend: In pot zal het snoeien van de laurier snel gaan. Dan heb je zeker geen last van een enorme hoop bladeren.















 

Reacties

  1. Ik heb de bladverliezende soort in lila en paars, naam onbekend. Ik heb ze zowel gestekt op jouw manier maar ook gezaaid. Beide methoden werken, de zaailingen bloeiden in het tweede jaar ook al. Ze staan nu in potten op mijn balkon, twee grote potten bij het kantoor van mijn zoon , bij zoon en dochter en vriendin in de tuin[ in pot ook] Ik ben er ook gek op, de uitgebloeide bloemen zijn ook leuk om te drogen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten