3 Tips: bloembollen planten in potten, manden en in de border.

Afgelopen week stonden ze voor de deur. De bloembollen. Ik was niet thuis, maar gelukkig is niemand geïnteresseerd in een verweesde stapel dozen met bloembollen erin. Ik sjouw mijn schat vlug naar binnen.

 

Het is altijd een moment van opwinding als ik de bloembollen uitpak. Waarom weet ik niet. Waarschijnlijk komt het omdat ik ze in gedachten al zie bloeien. 

 

Als eerste begin ik met het inplanten van de potten. Ik plant niet rechtstreeks in de terracottapotten, maar zoek een plastic pot die precies in de terracottapot past. Omdat ik dit jaar zo’n 30 containers wil inplanten heb ik heel wat potgrond nodig. De auto wordt gestart en volgeladen met zakken potgrond. Dan kan het inplanten beginnen.

 

1. Potten inplanten zo doe ik het:

Maak gaatjes in de plastic pot als die er nog niet inzitten. Een bloembol houdt niet van natte voeten. Gooi een laag potgrond (10 -15 cm) op de bodem van de plastic pot. Leg daarop een stuk of 9 bloembollen. (Afhankelijk van de maat van de pot) Plant altijd met het puntje naar boven. Doe 10 cm potgrond over de bollen en plant nogmaals 9 bloembollen. Op die manier raken de bloembollen elkaar niet en krijg je een lekkere volle bos met bloemen. 

Je kunt één soort per pot inplanten, maar ook bijvoorbeeld narcissen en tulpen door elkaar. Wanneer je kleine bolletjes zoals krokussen erbij plant, dan komen die bovenin de pot. Belangrijk, vergeet niet te labelen!

 

2. Een mand inplanten zo doe ik dat:

In een oude mand van de rommelmarkt wil ik kleine botanische tulpen planten. Ik zou de mand met potgrond kunnen vullen, maar dat doe ik liever niet. De mand zou immers verrotten in de lange natte winter. 

Daarom zoek ik twee kleine plastic potten die precies in de mand passen. De kleine potten vul ik op dezelfde manier als de grote potten. De mand wordt in de schuur opgeborgen en de plastic potten blijven buiten. Vergeet niet te labelen!

 

3. Bloembollen in de grond planten zo doe ik het:

Voor het planten van bloembollen in de grond gebruik ik een bollenplanter. hier de link, ik heb geen aandelen! De bloembollen plant in het wilde weg. Ik prik telkens 5 gaatjes rond de vaste planten en doe de bloembollen in de gaatjes. Dan opvullen met de grond die eruit is gekomen. Als richtlijn plant ik 15 tulpen per m2. Narcissen plant ik in groepjes van tien, dat geeft een rustiger beeld.

 

Geïnspireerd, maar geen tijd om te planten? Geen haast. Je kunt nog tot eind december inplanten. Ikzelf doe het altijd in de herfstvakantie. 


Lekker met het zonnetje op mijn rug. 

 

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

Yes! De bloembollen zijn aangekomen.
1. Bloembollen in een pot planten. 
Deze plastic container past precies in mijn terracottapot. 
Ik gebruik de kruiwagen dan hoef ik niet zo te bukken.
2. Een mand inplanten. 
Kijk deze twee potjes passen precies in de mand.
Botanische tulpen zijn veel kleiner, dus heb je er meer van nodig voor een beetje effect.
Label de bloembollen, echt je weet het niet meer na een winter. Stift van de HEMA.
Dit zijn de kleine botanische tulpen clusiana Cynthia. Dat zal leuk staan in de mand.
Ik heb ze gecombineerd met de grote tulpen Silverstream.
3. Bloembollen in de border planten.
Tulp Silverstream geplant met rechts de bollenplanter.
Bollenplanter van roestvrijstaal.
Nog wat foto's ter inspiratie:
Voorjaar 2022. Alle tulpen staan altijd in een plastic container. Zie je de rand?
Alle kleuren zijn mooi.
 Tulpen in de border en in een pot.

Wat je deze week in oktober kan doen in de tuin.
Maai het gras. Zolang het niet onder de 5 graden is kan je blijven maaien.
Veeg de gevallen bladeren van het gazon en gooi ze in de border.
Plant viooltjes in een pot en zet ze daar waar je erop kan kijken vanuit het raam. Ze zijn nu volop te koop. lees hier voor inspiratie

Mijn comments op jullie post:
Roel: Bedankt voor je tip om molshopen ongemoeid te laten. Gelukkig heb ik geen last meer van mollen in het gras.
Margriet: Ik heb ook genoten van de foto's van jouw wandeling. Hier is het ook prachtig in het bos. Die kleuren!
Willeke: Het gebruik van gewichtjes om fruitbomen horizontaal te buigen ken ik. Zelf doe ik dat ook met rozen. Door ze horizontaal te buigen geven ze meer bloemen. 
Zem: Ik lag in een deuk van jouw commentaar. Het is een blog op zichzelf! Beuken en eiken in de ban, waar gaat dat heen? Geen idee waar ik de eikels ga dumpen. Varkensboeren hebben wij niet in de omgeving. 

















 

Reacties

  1. Je bent je al helemaal aan het verkneukelen, lees ik! Die tulpjes in de mand zullen een lust voor het oog worden, ik zie het al voor mij! Ik ben wel erg lui vergeleken met jou, ik heb mijn potten met bollen in de zomer erin gelaten en er viooltjes bovenop gezaaid. Ik zie nu het groen van de blauwe druifjes en ben benieuwd of de tulpen en narcissen het ook hebben gered....groetjes Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn bollen zitten ook al in de grond. Maar niet zo veel als jij hebt!
    Ik kan me goed voorstellen, dat het altijd een zekere opwinding geeft als de bollen binnen zijn. Ook ik zie voor mijn geestesoog alles al in volle bloei. Echte voorpret.
    Veel succes, hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten