Maart. Is de winter terug?


romantische rozentuin in de sneeuw

De dagen worden elke dag langer. Maar het voelt niet als lente. Sterker nog, het lijkt of de winter terug keert. Afgelopen week hadden we een dik pak sneeuw. Het duurde slechts een paar uur. Sneeuw in Zeeland, dat is zeldzaam. Als je foto’s wilt maken kan je dat niet uitstellen. 

 

De winter lijkt dan wel terug te zijn, toch doe ik mijn best om wat lente te creëren. In mijn plastic kasje heb ik eind december hyacinten in potjes geplant. Misschien vraag je je af waarom apart in potjes? Hyacinten komen veelal ongelijk in bloei. Nu kan ik de planten die al bloeien selecteren en bij elkaar zetten. De hyacinten die nog in knop staan plant ik in een andere pot.

 

Zoals jullie kunnen zien op de foto’s zijn de bollen klein. Dit heeft als voordeel dat ook de bloemen niet zo groot zijn. Grote hyacintenbollen maken zware bloemen en die hebben de neiging om te vallen. Je moet ze altijd steunen met dunne metalen pinnen. Deze hyacintenbollen kocht ik bij de Lidl (voor weinig). 

 

In een hoekje van de tuin ontdek ik enkele potjes met oude wijfjes. (Ipheion) Verderop staan potjes blauwe druifjes; ze bloeien al. Ik zet alle potjes bij elkaar voor de tuindeuren. Het ziet er gezellig uit ondanks de treurige ijskoude regen.

 

Maart is maart. Een dag winter, een dag regen en soms een dag lente. Het blijft een maand waar wij tuinmannen/vrouwen ons doorheen moeten bijten. 

 

Hou moed! Elke dag is er één dichter bij de lente.

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

hyacinten in de sneeuw
Hyacinten in de sneeuw.
hyacinten in een rieten mand
Een paar uur later in de regen!
hyacinten oppotten
Een paar dagen eerder... 
Hier zie je hoe ik de hyacinten plant in een grotere pot. Daarna gaan ze in de rieten mand.
hyacinten in potjes
Deze zijn minder ver in bloei. Die plant ik in een andere pot.
In de ijskoude regen: Hyacinten, blauwe druifjes en oude wijfjes.
In de ijskoude regen: Hyacinten, blauwe druifjes en oude wijfjes.
Ipheion, oude wijfjes. Zodra de zon schijnt gaan de bloemen open.
Het eerste blauwe druifje.

Wat je deze week in maart in de tuin kan doen.
Dahlia's oppotten, daarvoor is het nog te vroeg. Maar heb je zin om dahlia's te stekken? Dat kan nu al. Lees hier hoe je dat doet. Dahlia's stekken Het gaat echt!
Wil je iets planten? Koop viooltjes. Ze geven kleur en kunnen best wat kou verdragen.
Liever iets zaaien? Voor de meeste zaden is het nog te koud. Stel het nog een week uit. Lees hier over mijn dilemma van het zaaien volgens de maankalender. wassende maan en waarom je nu moet zaaien
Lathyrus kan wel. Ik zaai elke maand een zakje. Zodoende heb ik steeds nieuwe aangroei. Lees hier hoe je dit moet aanpakken Lathyrus zaaien stap voor stap    

mijn comments op julie posts:
Ellen: In een drijfschaal kan je de helleborus heel mooi bekijken. Oppassen met het verschuiven van de schaal, je hebt zomaar een plens water op de keukentafel!
Onbekend: Je vraagt waar ik mijn helleborus planten koop. Ik kijk altijd uit naar een leuke plant. Dus soms op de markt, soms in het tuincentrum en soms bij een kwekerij. Ik kocht er verschillende bij Koen van Poucke ( België), maar helaas deze kwekerij is gesloten. Dit jaar kocht ik uit de serie double Ellen bij Intratuin. Zie foto onder.
Elsie: Bedankt voor het uitvoeren van het experiment om helleborus in bloemstukjes te verwerken. Je hebt een dunne draad gebruikt om de stelen rechtop te houden. Ik geef het aan mijn lezers door!
Margriet: Engelengeduld? Jij moet beter weten! Maar ik heb een leuke helleborus kunnen vinden dit jaar. Een dubbele in zachtroze. Had ik nog niet. 
Helleborus Double Ellen.
Nieuwste aanwinst: Helleborus Double Ellen.


























 

Reacties

  1. Die naam oude wijfjes kende ik nog niet! Leuk al die bollen! Op mijn balkon is alles slap door de harde wind, hoop dat het nog wat bijkomt. Iedere keer als ik tijd heb om wat in mijn tuin te kunnen gaan doen, is het van dit snertweer en heb ik nog praktisch niets gedaan. Zo jammer........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een super idee met die hyacintenbollen! Die ga ik proberen te onthouden voor het najaar. Vanwege allergie kan ik ze binnen niet hebben, maar buiten kan je er zo wel goed van genieten. Dank je wel! Groet, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net als jij heb ik ook potten met vrolijke bolletjes vlak voor de tuindeuren gezet.
      En die zaten afgelopen vrijdag en zaterdagmorgen dik onder de sneeuw.
      Uiteraard moest de sneeuw ook hier op de foto: zo veel hebben we maar zelden, en het was ook zo weer weg. Maar wat was de tuin even mooi!
      Nu vol verwachting richting lente, Hetty.
      Hartelijke groet, Zem.

      Verwijderen

Een reactie posten