5 tips. Dahlia’s oppotten en stekken.

 


Het is lente! Het voelt wel een beetje vreemd om deze week een blog over dahlia's  te schrijven. Ik associeer dahlia’s namelijk met de zomer. Maar het is nu de tijd om dahlia's op te potten en te stekken; dus het gaat voor. Volgende week zal ik over mijn lentetuin tuin posten. Beloofd.

 

Dahlia’s hebben het stoffige imago van zich afgeschut en zijn opeens helemaal hot en happening. En waarom niet, ze zijn in zoveel soorten en kleuren te koop. Als je op een dahlia website surft is het moeilijk kiezen. Het opkweken van dahlia’s is perfect voor de beginnende tuinman/vrouw. Alles zit namelijk al in de knol die je koopt. Dahlia’s kunnen ook in een grote pot op het balkon worden gekweekt, dus balkontuinvrouwen M, M en M, kan ik jullie overhalen tot het kopen van een knol? Dahlia’s zijn zonaanbidders, check of er genoeg zon op je balkon staat anders krijg je te weinig bloemen om er gelukkig van te worden. 

 

Ik adviseer om de knol nu al op te potten in een niet te grote pot. Een 2 liter pot is prima. Zo is jouw dahlia tegen de tijd dat hij naar buiten kan al een aardige plant. Hou de grond vochtig maar niet te nat. Zet de pot bij de verwarming; 20 graden is goed. 

 

Na een paar weken komen er scheuten uit de knol. Als die ongeveer 5 cm groot zijn kan je de dahlia stekken. Want zeg nou zelf, wat is er leuker dan twee dahlia’s voor de prijs van één? 

 

Stekken van dahlia’s. Zo doe je het:

 

Tip 1. Snij met een mesje de scheut af. Het is belangrijk om ook een stukje van de knol erbij af te snijden.

Tip 2. Gebruik een scherp mes. Een stanleymes bijvoorbeeld. Plant de stek in een vierkant potje. 

Tip 3. De beste plek voor de stek is niet midden in de pot, maar aan de rand. Daar wortelt de stek het snelste. Raar maar waar.

Tip 4. Zijn de bladeren van je stek al erg groot, halveer ze dan om verdamping tegen te gaan.

Zet ook dit potje bij de verwarming en hou de aarde vochtig maar niet kleddernat. En vergeet niet de stek te labelen.

 

Dat is het. De stekken kan je later verplanten naar een grotere pot. Half mei mogen alle dahlia’s naar buiten.

 

Geen zin om te stekken? Top dan de scheuten als er zes bladeren aan zitten. Zo krijg je een bossige plant en nog meer bloemen.

 

Tot slot tip 5. De ALLER BELANGRIJKSTE tip.

 

LET OP SLAKKEN. Slakken kunnen je plant in een nacht kaal eten. Dus wees gewaarschuwd. Ga op jacht in de nacht met een zaklantaarn en haal de slakken van je plant. Of gooi wat slakken korrels.

 

Succes!


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Lezers die zich afgelopen week hebben opgegeven van harte welkom.

Dahlia op de vensterbank van de schuur.
Dahlia opgepot met scheuten.
Snij de scheut af met een stukje van de knol
De stek
De stekken in het potje. De grote bladeren zijn gehalveerd om verdamping tegen te gaan.
Dahlia is een toonbeeld van precisie.
Heb je er al zin in?

Mijn comments op jullie posts:
Marijke: Wat sneu dat de witte camelia is bevroren. Gelukkig heb je de rode nog.
Zem: Gewoon doorzetten in de tuin. Maar deze week krijgen we gelukkig beter weer.Wat een buitenkansje om die sperwer te fotograferen!
Carina: Ik hoop dat je weer een beetje 'bij' bent in de tuin. Ach er is nog zoveel tijd...
Lisa: All gardeners are ready for Spring. Hopefully it comes this week.
Margo: Die narcissen zijn enig. Ze komen bij mij niet zo betrouwbaar terug. Wie weet is het wat voor jouw zandgrond.
Margriet: Wat fijn dat de krokussen het er niet bij hebben laten zitten. Goed om te horen.






 


 


Reacties

  1. Bedankt voor de Dahliatips. Ik had net in de A. wat stevige bloempotten gehaald afgelopen week, speciaal om de Dahlia's in voor te trekken want inderdaad, afgelopen zomer is het merendeel niets geworden, door die ellendige slakken. Dus ik ga er deze week mee aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja de dahlia's staan bij mij ook al in de pot, heb ze alleen niet binnen staan. Misschien toch maar even doen dan komen ze sneller op. En inderdaad die slakken (grrrrr) vorig jaar ook expres de dahlia's eerst in pot gezet zodat het al een beetje een redelijke plant was voordat hij de tuin inging maar helaas, ondanks de korrels en het weg halen van slakken zijn de meeste toch op gegeten. Dit jaar ga ik er 's nachts bij liggen op een luchtbed;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hetty, dit blog komt als geroepen. Mijn man had de knollen[ die ik had ja ja] maandag meegebracht uit de kelder van het bedrijf van onze zoon. En gisteren had ik ze juist in een pot geplant. Ik had alleen het idee ze in het raamkozijn van onze schuur op te laten komen. Zou dat te koud zijn? Die slakken hadden vorig jaar inderdaad de blaadjes voortdurend opgegeten, de bollen zaten toen in de volle grond. Daarom had ik ze nu in een pot gezet, had ik volgens mij eerder bij jou gelezen.Dat van het stekken wist ik niet. Bedankt voor de info !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kun je ze ook niet vermeerderen door de knollen in meerdere potten te zetten. Ik had nu best veel losse stukjes knol....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kwam hier via een ander blog..

    Ik houd ook van Dahlia's .
    ik heb knollen van vorig jaar en ik heb er pas geleden nieuwe soorten bij gekocht.
    T.z.t. zet ik er foto's van op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten