Helleborus zelf veredelen.

Zwarte Helleborus in de romantische rozentuin

Ieder jaar koop ik een nieuwe Helleborus. Ik vind ze geweldig. Ze zijn gemakkelijk, bloeien vroeg en geven kleur aan de kale winterborder. Het is een plant waar je niet gauw spijt van krijgt. 

 

Zo heb ik al een aardige Helleborus collectie opgebouwd. Wit, roze, donkerrood en bijna zwart. Er zijn gevulde, gestippelde en sommige hebben een randje rond het hart. Eind februari /begin maart is de beste tijd om een nieuw soort aan de collectie toe te voegen.


In de tussentijd is mijn Helleborus collectie een eigen leven gaan leiden. Verschillende soorten hebben zich spontaan met elkaar gekruist. Spectaculaire soorten heeft dit tot nu toe niet opgeleverd. Als je dat wilt moet je heel wat nauwgezetter te werk gaan. 

 

Wil je het ook eens proberen om Helleborus te veredelen door middel van kruisen?

*Verzamel stuifmeel van een goed soort (de vader).

*Selecteer een ander goed soort (de moeder) en zoek naar een nog niet geopende bloem. Haal de meeldraden van deze bloem eruit. Doe vervolgens met een penseel het stuifmeel op de stampers van de moeder. 

*Schuif er een klein papieren zakje overheen zodat de bloem niet door hommels kan worden bestoven. 

*Hang er een label aan; dan weet je later welke bloem je hebt bestoven. Ik spreek uit ervaring.

*Verzamel het zaad -in juni- voordat het op de grond ligt. Dit is het punt waar het bij mij altijd misgaat. Tegen de tijd dat de zaden rijp zijn ben ik veel te druk met andere dingen in de tuin en liggen de zaden op de grond. Experiment mislukt.

Voor de nauwgezette doorzetters:

*Zaai de zaden in zaai trays. Ze zullen pas ontkiemen na de koude wintermaanden. 

*Kweek ze op en selecteer het beste soort!

 

Het mag duidelijk zijn dat ik daar allemaal geen geduld voor heb. Liever ga ik naar het tuincentrum en selecteer er een plant naar mijn zin! En wat dachten jullie van mijn collectie spontaan gekruiste zaailingen? 

 

Niet te versmaden!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!


Helleborus
Dit is een zaailing. Misschien wel uit het experiment toen ik wit met donkerrood heb gekruist.
Witte Helleborus in drijfschaal
Zuiver wit. De eerste Helleborus die ik kocht.
Rose Helleborus in drijfschaal
Simpel roze, prachtig.
Gevulde Helleborus in drijfschaal
Deze dubbele heb ik verleden jaar gekocht.
Drijfschaal met Helleborus
Wat een soorten zijn in de loop der jaren ontstaan!
Helleborus in glazen drijfschaal
Aan de onderkant van de drijfschaal. Het ziet er sprookjesachtig uit. Net glas in lood.
Rozen Helleborus in de romantische rozentuin
In de border is het een waardevolle plant.
Rozen Helleborus in de romantische rozentuin
Helleborus kan heel wat schaduw aan en het groen blad geeft rust in de zomerborder.
Rozen Helleborus in de romantische rozentuin
En ze doen het ook fantastisch in een pot.

Wat je deze week van maart in de tuin kan doen.
Check je zaailingen. Zie je slakkenvraat? Ik vond drie slakjes ze onder de potjes Lathyrus!
Je kunt de borders bemesten. Ik strooi DCM mix 2. (7-6-12+4magnesium) Moeilijk? Wil je je niet te veel in al die verschillende pakken meststoffen verdiepen, strooi dan Culterra. Altijd goed.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Ik dacht al dat jij de onbekende was. Je bent immers altijd van de partij. Wie weet zie ik je nog een keer in het echt. Dat zou leuk zijn!










 

 

Reacties

  1. Hallo, net nieuw op je blog en nu al een vraag: waar koop je de nieuwe helleborussen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn ze mooi zo van dichtbij. Goed idee van jou om alle soorten in een drijfschaal te leggen!! Ga ik straks ook doen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht al wat heeft zij een engelengeduld, tot de anticlimax aan het eind kwam.Je koopt ze toch ook.....ik zie dat als ik met mijn telefoon reageer, er anoniem komt te staan...groetjes, Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vanaf het moment dat Ellen Akkerboom zich ging bemoeien met de Helleborus, gebeurde er iets bijzonders.

    https://www.tuindingen.nl/blog/vaste-planten/de-winterbloeier-helleborus-vormt-botanisch-gezien-een-bijzonderheid

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten