In mijn hoofd is het al lente.

We zijn terug van een weekje weg. Het is leuk om weg te gaan, maar het is ook heerlijk om thuis te komen. Altijd is er de verrassing: hoe is het in de tuin? 
 

Wanneer ik zaterdagochtend de gordijnen open… een veld met krokussen in het gras! Ik haast me naar buiten. Wat is er nog meer? In het smalle perk bloeien de grasnarcissen in zachtgeel. In de achtertuin; sneeuwklokjes overal! In de voortuin; ook daar sneeuwklokjes overal! In de pluktuin staan lichtblauwe Irissen in bloei en verderop donkerpaarse. Helleborussen bloeien door de hele tuin in roze, wit en donkerpaars. Wat een weelde.

 

Dan gluur ik nieuwsgierig naar de zaailingen in mijn plastic kasje. Is er iets opgekomen? Zeker. De Lathyrus staat boven de grond. Mooi! Het experiment om klaprozen in wc-rolletjes te zaaien is gelukt. Ze staan weliswaar veel te dicht gezaaid, maar ik kan ze eenvoudig uitdunnen. Klaprozen houden niet van verplanten. Echter in de wc-rolletjes kan ik ze uitplanten op de plek die ik wil, zonder de wortels te verstoren. De wc-rol verteerd in de grond en de klaprozen groeien zonder schade aan hun wortels verder. Het experiment ziet er veelbelovend uit.

 

Maar de vogels, dat is een ander verhaal. Ik zie ze nergens. Ze zitten waarschijnlijk te mokken in de bomen. WAAR BLEEF JE NOU! Slaafs pel ik pinda’s en strooi vervolgens zonnebloempitten en het kanariezaad in de hokjes. Ook het water is op. Ik ren en vlieg voor ze. Ik lijk zelf wel een vogel! ’s Middags zijn ze terug. Ik zie pimpelmees, koolmees, roodborstje en de heggemus. Zelfs de keep en de putter laten zich weer zien. Ze zijn me gelukkig niet vergeten.

 

Dan pluk ik een massa kleine lentebloemen. Ik zet de tulpenvaasjes in het keukenraam en vul die met al die zachte voorjaarskleuren. Het is dan pas februari, maar in mijn hoofd is het al lente.

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Krokussen in het gras
Helleborus
Grasnarcis en Helleborus
Iris reticulata.
Sneeuwklokjes overal!
Een mandje met voorjaar.
In het keukenraam vier tulpenvaasjes met voorjaarsbloemen.
Schik de bloemen er in zonder erover na te denken.
Vergeet niet de Helleborus stelen in te snijden. Van het blad tot aan het eind.
Tot slot de zaailingen.
Lathyrus gezaaid begin januari. Ze kunnen tegen de vorst, daarom kan je ze vroeg zaaien.
Experiment klaprozen zaaien in wc-rolletjes. Ik moet ze wel wat uitdunnen!

Wat je deze week van februari kan doen:
Snoei appel en peren bomen als je dit nog niet hebt gedaan. Fruitbomen snoeien zo doe je dat
Bestel dahlia's voor een knallend kleureffect in de nazomer.
Je kunt ook beginnen met rozen snoeien. Afhankelijk van waar je woont. Hier in Zeeland verwacht ik niet veel vorst meer. Moeilijk? Lees hier de basics en laat je niet gek maken! Tuinieren maakt gelukkig. Ingewikkelde materie
Wil je nog iets meer lezen over het insnijden van de Helleborus, lees hier: Helleborus tip van een Engelse tuinvrouw

Mijn comments op jullie posts:
Zem: Wat een energie stopte ik vroeger in het spitten. En nu ben ik van de No-Dig! Nooit meer spitten. Daarom moet ik de klaprozen wel voorzaaien, want spitten is een no-go geworden!
Margriet: Het voordeel van het spitten is nu het niet meer vriest wel weg. Toch kan ik wel genieten van een keurig omgeploegd veld. 
Divera: Ik heb ook lang gezocht en eindeloos veel afgedragen schoenen versleten in de tuin. Maar gewone schoenen zijn eigenlijk niet geschikt voor dat natte werk. Toch heb ik de oplossing voor tuinschoeisel. Ik heb nu een jaar muckboots en ze bevallen uitstekend. Ik heb gehoord dat er ook laarsjes zijn en zelfs in klompvorm. Lees hier over de muckboots Ik heb ze online besteld. (Ik heb geen aandelen helaas).






 

Reacties

  1. Wat een feest in jouw tuin al! Bij mij komen net de sneeuwklokjes uit, maar verder nog niets, oh ja Helleborus bloeit ook. Ik heb een pol sneeuwklokjes uitgeschept en die staat nu op het balkon voor mijn raam te pronken. Ik kom momenteel te weinig op onze volkstuin om er daar van te genieten. Na de bloei plant ik ze gewoon weer op een andere plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Zeeland bloeit alles vroeger dan in het noorden van het land.
    Maar de sneeuwklokjes en de krokussen staan hier nu ook echt te pronken.
    En die zonnige dagen met dat licht: het lijkt wel of je eigen energie ook weer terugkeert.
    Zoals jij het lentegevoel hierboven zo mooi in beeld brengt.
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten