Een oud Engels rozenboek.

Laatst heb ik een oud Engelstalig rozen boek cadeau gekregen. Nieuwsgierig lees ik erin. Op de eerste bladzijde staat een opdracht. Het boek is voor Mary Chambers, een leerling van de Lord Digby’s school for girls. Getekend dec 1929. 

 

Met veel belangstelling bekijk ik de plaatjes in het boek. Er zitten slechts zeven kleurenfoto’s in. De rest van de foto’s zijn in zwart/wit. Wat moet het moeilijk zijn geweest voor Mary om een roos op de juiste kleur te beoordelen. Ik ben blij dat ik niet in die tijd tuinierde.

 

Ik zoek gewoon op google. Met één druk op de knop komen er moeiteloos honderden foto’s van rozen op mijn computer. Allen in kleur. Toch gaat er ook voor mij heel wat tijd in zitten om de ideale roos te kiezen. In mijn tuin is namelijk weinig plaats. Ik stel mezelf steeds de volgende vragen: hoe is de vorm, wordt de roos niet te hoog, zijn ze in de goede kleur, bloeien ze door en ‘versnotteren’ de rozen niet bij regen? 

 

Uiteindelijk heb ik twee roze rozen geselecteerd; Roos Larissa en Märchenzauber. Beide moderne rozen met een ouderwetse uitstraling. Gewonnen door de rozen veredelaar Kordes.

 

Het bestellen op internet is zo gebeurd en de rozen liggen een paar dagen later al op de stoep. Nu moeten jullie weten, het planten van rozen met kale wortel heeft ALTIJD voorrang. Zelfs als je, zoals ik, net begonnen ben om de woonkamer in andere kleur te verven! Dus leg ik mijn verfroller neer, graaf een ondiepe kuil en leg de rozen daar schuin in, gooi de kuil dicht en pak de verfroller weer op. Ook de muur kan niet wachten. 

 

Een paar weken later heb ik tijd om de rozen te planten. Ik plant meestal twee rozen in een gat. Belangrijk, plant nooit in bevroren grond of bij vriezend weer.

 

Rozen planten, zo doe je dat:

 

Graaf een gat waar de wortels inpassen.

Zorg dat de entplek ( de verdikking op de stam) 4 cm onder grondniveau zit.

Gooi wat potgrond tussen de wortels.

Schep de aarde uit het plantgat daar weer over.

Druk met je hak (geen naaldhak) de grond stevig aan.

Geef water.

 

Ik lees nog even in het oude tuinboek na hoe het planten vroeger in zijn werk ging. Veel is er niet veranderd. Er wordt geadviseerd om rozen met z’n tweeën te planten. Zodat de ene de roos op de goede hoogte kan houden terwijl de andere de grond erover schept. Dat lijkt me handig. Ik kom altijd een hand tekort.

 

Wanneer ik het boek sluit valt mijn oog weer op de naam Mary Chambers; de vorige eigenaresse van dit boek. Zou zij een rozentuin hebben gemaakt?

 

Zou Mary ook over rozen hebben gedroomd? In zwart/wit? Of toch in kleur?


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

De opdracht voor Mary Chambers.
In het boek staan maar zeven kleurenfoto's. Bijzonder, de foto's zijn er met de hand ingeplakt.
Dit zijn de rozen die ik heb uitgekozen. Rosa Larissa en......

Rosa Märchenzauber. Wat zullen die mooi staan bij....... 

... de rozen die al in mijn tuin staan! Zo moeilijk was het voor Mary om rozen uit te kiezen.

Rozen planten in kleur....
De rozen zijn aangekomen maar ik heb geen tijd om te planten.
Graaf METEEN een ondiepe kuil en leg ze er schuin in. Bedek de rozen met aarde.
Rozen planten. 
Graaf een gat, groot genoeg voor de wortels. 
Doe er potgrond bij en daarover de aarde uit de kuil.
Geef water.
Wat je deze week in januari kan doen:

Als de Helleborus begint te bloeien knip ik de oude bladeren af. Wil je de bloemen in een vaas zetten? Lees dan de tip uit een nog ouder tuinboek. Helleborus tip van een Engelse tuinvrouw.
Als het niet vriest dan kan je de appelbomen snoeien. Het kan ook volgende maand. Lees terug: Fruitbomen snoeien zo doe je dat
Strooi kalk over de border en het gazon. 

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Eens moet de walnoot op houden met druppelen. En wat betreft je druif, doe niks en kijk wat het wordt. Ook interessant!
Onbekend: Helemaal waar, de walnoot moet niet in de winter worden gesnoeid. Ik ben er nu  achter dat de walnoot gesnoeid moet worden als de noten vallen.
Esther: Wat sympathiek om met de walnoot mee te huilen. Het komt vast wel goed met de boom. Ik hou de moed erin.


Reacties

  1. Mooie volle rozen. Geuren ze ook?
    En ja, de appelboom. Ik moet die van mij ook nog snoeien. Het weer werkt niet echt mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is wel een prachtige foto van de rode roos! Leuk om zo'n oud boek te krijgen! Ik heb een oud snoeiboek van mijn vader, maar niet zo oud als jouw rozenboek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel bijzonder, zo'n oud boek over rozen, wat zul je ervan genieten.
    En een zevental prachtige, echte foto's erin: die je boven laat zien is wel heel mooi!
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten