Dahlia Imperialis. Wie durft?


 

In een hoekje van de tuin staat een plant te mokken. Het is een Dahlia. Dahlia Imperialis. Hooghartig kijkt de keizerlijke dahlia op me neer en ik weet wat ze denkt. Ze vindt me een loser.


De dahlia heb ik van tuinvrouw Y gekregen. Tuinvrouw Y dacht dat het milde klimaat van Zeeland deze dahlia zou bevallen. Ze kocht de dahliaknol en stuurde die naar mij op. Wat lief. En wat een leuke uitdaging voor mij!

 

Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan en verzorg de keizerlijke dahlia met alle egards. Ik geef haar een extra grote pot, water en voeding. Ze groeit uit tot een stevige plant van wel een halve meter hoog. Maar in de zomer gaat het mis. Zijn het de hoge temperaturen? Als de zon op haar schijnt hangen de bladeren slap. Ze wil meer water en mag het iets minder zonnig Hetty?

 

Dus zoek ik een plek in de schaduw. Maar nu wil ze niet meer groeien. Als de zomerse hitte weg is, zet ik haar terug op haar plaats in de zon. Meteen hangen haar bladeren weer slap. Ze is totaal niet onder de indruk van mijn groene vingers. Tot overmaat van ramp komt de hovenier de heg knippen en stoot er per ongeluk een tak af. Verminkt en verwijtend kijkt ze me aan. Wie denk je dat je bent om me zo te laten mishandelen door een lompe hovenier? (Dit zijn haar woorden, NIET de mijne)

 

Ik kan haar ijzige blikken niet meer verdragen. De keizerlijke dahlia verdwijnt uit mijn zichtveld naar een afgelegen hoekje van de tuin.

 

Afgelopen week hebben we een evaluatiegesprek gehad. Ik zat, zoals altijd, nederig op mijn knieën voor haar. Ze heeft haar wensen opgesomd: meer aandacht, meer water en meer warmte. En voor de winter een glazen paleis!

 

Ik heb haar gezegd dat ik dat laatste niet kan bieden. In mijn tuin is geen plaats voor een kas.

 

Nu zoekt ze een andere tuinvrouw. Met een kas, een watersysteem en VEEL groenere vingers!

 

Wie durft?

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

Foto internet
De dahlia is er ook in wit. Welke kleur ik heb is ongewis. 
Ze heeft niet gebloeid.
Het blad lijkt wat op vlier.........
... en de stengels op bamboe.

Wat je deze week eind oktober/ begin november in de tuin kan doen:
Pioenblad dat bruin is mag je afknippen tot 3 cm boven de grond. Dit om botrytis -een schimmelziekte- te voorkomen. Ik heb ook pioenen met prachtig rood verkleurd blad, die laat ik nog even staan!
Heb je struik rozen met lang uitgegroeide takken eraan? Knip die dan tot knie hoogte af. De takken zullen anders beschadigen in de eerste herfststorm.
Blijf het gazon maaien; het is nog warm en het gras groeit nog steeds.
Bloembollen allemaal in de grond? Zo ja, trakteer op gebak. Je hebt het verdient!

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Ik las je post over Zeeland en Schouwen-Duiveland. Zo herkenbaar allemaal! Dat de Hibiscus nog bloeit is niet te geloven. Hier niet. Wat doe jij in de grond? Een tovermiddel?
Gwen: Mee eens, kaasjeskruid is ook geweldig en gemakkelijk. Ik heb er geen geluk mee. Misschien te droog in mijn tuin? Of de grond te zwaar? Of ook gebrek aan aandacht!!







 

Reacties

  1. Wat een nuffige plant zeg! Die past niet tussen alle boerenpummels in mijn tuin .... Die Hibiscus geef ik ieder jaar kalk. en ik had hem ook flink terug gesnoeid dit jaar. Het is trouwens nu wel een beetje klaar hoor, deze week zat er nog 1 bloem in....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten