Het geheim van een doorbloeiende border

Tuinieren is vooruitkijken. De laatste week van mei is bepalend voor het succes van je zomerborder. Wat het geheim is van een lang bloeiende border? Ik vertel het je graag.

Als eerste, zorg ervoor dat de planten -die de hemel in willen groeien- worden gesteund. Dit kan bijvoorbeeld met een bamboestokje. Al jaren is dit het favoriete materiaal van veel tuiniers. Zelf geef ik de voorkeur aan een metalen stok van 1cm doorsnede. Metaal valt niet op in de tuin en als de grond erg hard is, kan deze stok met een hamer in de grond worden geslagen. Als je zoals ik op kleigrond tuiniert is dit een voordeel, zeker in droge periodes. Bind de plant aan de stok door middel van touw, zwart elektriciteitsdraad of dun binddraad. Als er nu een zomerstorm opsteekt staan de planten stevig. 


De tweede tip voor een lang bloeiende border. Knip een gedeelte van de zomer- en herfst bloeiende planten af. Planten die hiervoor in aanmerking komen zijn bijvoorbeeld de phlox, herfstasters en campanula. Kort van een gedeelte van de stelen de lengte met een derde in. De plant reageert hierop door meer zijscheuten te maken. Dit komt de stevigheid ten goede. Bijkomend voordeel is, dat deze stengels later zullen bloeien. En daardoor bloeit de border langer door. Het is een kleine moeite, maar het werkt echt. Probeer het maar eens. Want tuinieren blijft vooruitdenken.

Samengevat, het geheim van een lang bloeiende border is op tijd opbinden en aan het eind van mei een gedeelte van de planten afknippen. 

Tot slot:

Vrijdag 4 en zaterdag 5 juni wordt de Zeeuwse tuin2-daagse gehouden. Dan openen verschillende tuineigenaren door heel Zeeland hun tuindeuren om andere mee te laten genieten van wat er allemaal bloeit. Er kunnen wat beperkingen zijn vanwege de Corona maatregelen. Ook mijn tuin is te bezoeken zie alle info in onderstaande link. Wat zal het fijn zijn om de andere tuinliefhebbers te ontmoeten! 


Ik kijk naar jullie uit. 

 

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

De nieuwe volgers van harte welkom.

Phlox voor het afknippen...
En erna. De plant zal steviger zijn en langer bloeien.
Wat er al te zien is in de tuin....
Baardirissen
De laatste tulpen, maar hoe lang die nog staan?
Akelei volop in bloei.
De zwarte baardiris met de geur van chocolade ( puur)
Of deze irissen nog bloeien vrijdag is de vraag. Het wordt warmer weer en dan zijn ze zo weg.
Pioenen hebben nog wat zon nodig.
En de eerste rozen gaan bloeien.
Fruhlingsduft. Altijd een van de eerste in bloei.


Mijn comments op jullie posts:

Zem: Wat fijn dat je er weer bij bent. Dat moet wel betekenen dat je je beter voelt.

Lotte: Ik heb de levende meelwormen gevonden in het tuincentrum. Wieuw! Niks voor mij die kruipende wormen. Hoe geef je dat aan je vogels? Op je hand? Jij bent een bikkel dat je dat durft, maar ik heb liever gedroogde meelwormen. 

Lisa: The names of the birds you write about sound so exotic! I think I will never see those in my garden!

Ellen: Dat was een vreselijk ongeluk met jouw merels. Het overkwam mij verleden jaar ook. Gelukkig liep het bij mij ook goed af.  Ik stuur je de link mee. Dan begrijp je waar ik het over heb. Blog: Een schaam moment

Margriet: Ik vind het moeilijk om die kleine hummels te fotograferen. Maar ik doe mijn best. Het is enig om naar hen te kijken.

Marijke: Een tuin als de jouwe, daar wil toch elke vogel wel in nestelen. Tenminste, als die vogel van rozen houdt!






 

Reacties

  1. Some good advise for the garden. I wish I could tour your garden. I so enjoy all your photos and descriptions. Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's weer. Wat hebben de 2 baardirissen een supermooie kleur. Kun je de chelsea chop ook toepassen bij de helianthussen en de dropplanten? Veel plezier komend weekend en een hele fijne week gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your garden is beautiful and romantic!
    Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tip van de phloxen, ga ik morgen meteen knippen. De campanula staat nu net in knop,[ de soort met lange stelen] dus die laat ik maar, als je die na de bloei direct weer knipt, bloeit hij vaak nog een tweede keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's, Hetty, het is nu zo mooi in de tuin.
    Dit jaar ga ik voor het eerst ook een aantal planten, die later in het jaar te wiebelig zijn, afknippen, zo vóór de langste dag, heb ik gelezen.
    De planten zijn nu echt nog te laag voor deze ingreep, alles is dit jaar zo laat aan de groei gekomen...
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Hetty,
    I often cut off phlox so that they bloom late, and they take on a thick shape. You have a beautiful garden and I am sure visitors will enjoy their time there.
    All photos are stunning.
    Hugs.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten