Sneeuwklokjes.



Oudejaarsdag kreeg ik een SMS-je van een vriendin: “Eerste sneeuwklokje in knop”. Ik stormde naar buiten om naar mijn sneeuwklokjes te kijken. Er was niets te zien. Jaloers!

De afgelopen weken waren de sneeuwklokjes volledig verdwenen onder een dik pak sneeuw. Met de dooi kwamen de witte klokjes tevoorschijn. Witte bloemen in de sneeuw. Daar gaat je hart van smelten.

Mijn oog viel op een naambordje: Greatorex G71. Wat een naam voor zo’n prachtig dubbel sneeuwklokje. Ik maakte een foto van de onderkant van het klokje. De binnenste bloemblaadjes waren super strak gerangschikt.

Ik zocht eens op internet naar dit sneeuwklokje. Daar kwam meteen een interessant verhaal uit. Deze sneeuwklokjes waren gekruist door Heyrick Greatorex. Omdat hij militair geweest was werd hij aangesteld als captain of the Home Guard.( Dad's Army) Tijdens de 2e wereldoorlog moest hij de Acle Bridge bewaken in het graafschap Norfolk. Er was vast niet veel oorlogsdreiging want hij begon al in 1940 met het kruisen van sneeuwklokjes.

Hij kruiste de dubbele Galantus nivalis 'Flore Pleno' met een ander sneeuwklokje, Galanthus 'Plicatus'. Daaruit kwamen heel mooie dubbele sneeuwklokjes voort, de zogenaamde Greatorex Doubles.

Ik heb verschillende van deze Greatorex Doubles: ‘Dionysus’, ‘Ophelia’ en ‘Jacqenetta’ en het al eerder genoemde sneeuwklokje ‘G71’. Ook ‘Hippolyta’ had ik een keer in de tuin geplant. Waar was dat sneeuwklokje gebleven? Ik zocht, maar vond het niet meer, zelfs geen naambordje.

Selecteren van sneeuwklokjes, daar ga ik maar nooit aan beginnen. Dat moet met militaire precisie gebeuren! 

Voor open tuindagen zie: 

                                             romantischerozentuin.nl



'Greatorex G71' de binnenste bloemblaadjes strak gerangschikt

Galanthus ' Greatorex G71' close up



Galanthus 'Dionysus in de smeltende sneeuw
Galanthus 'Dionysus'
De te bewaken Acle Bridge in 1930
 

Reacties