Tijd voor verandering.

September is de maand om veranderingen in de tuin aan te brengen. Uiteraard is het belangrijk om gedurende het tuinseizoen de dingen op te schrijven waar je je aan stoort. Wat ook goed helpt, zijn een paar extra ogen. In mijn geval zijn dit de ogen van onze jongste dochter….We stappen de tuin in en kijken rond. Daar gaat haar vinger al naar de lavendelstruiken. Ik verbaas me erover, want ze is dol op lavendel. Maar haar kritiek is meedogenloos. Het is te veel. De lavendel moet eruit.

Het veldje met cosmea is het volgende punt van aandacht. Daar moet wat op de voorgrond komen, om de overgang van laag naar hoog te verzachten. 'Geranium Rosanna' lijkt me een goede keus.

Verder gaan we. De grote bos ‘Persicaria Purple Fantasy’ moet er zeker uit. Dat had ik al opgeschreven. Die struik is wel twee vierkante meter groot geworden. Daar moet ik wat anders zetten. In de voortuin ben ik de bossen met grassen helemaal zat. Ze hangen helemaal over het pad. Die grassen groeien als kool en straks kan ik er geen baas meer over. Mijn dochter is het er niet helemaal mee eens. Maar ik weet het al; die grassen gaan er morgen uit!

De rand onder de perenboom is ook een aandachtspuntje. De geranium macrorrhizum groeit over de rand. 'Dat moet eraf' zegt onze dochter, 'zodat je de stenen weer ziet. En die grijze mattiola zaailingen kunnen er ook uit. Veel te wild en te onsamenhangend'. 

We zijn rond en ik weet wat me te doen staat.

De volgende dag haal ik de lavendel eruit en plant er -lage- Nepeta voor in de plaats. Ik knip de rand met geranium af tot je de stenen weer ziet. De Persicaria trek ik er helemaal uit. Ik plant daar lagere planten voor in de plaats. Ik koop twee Geranium 'Rosanne' en zet die voor de cosmea. Dan verder met de grassen. Ze gaan er niet gemakkelijk uit. Maar ik win en zaag ze in stukken. Ik plant er Veronicastrum voor in de plaats.

Staat er soms ook nog iets in mijn boekje? 

‘Haal de cyclamen die achter de pruimenboom groeien weg en zet ze in een pot’. Check! Dan stuur ik mijn dochter een appje waarin ik laat zien wat ik allemaal heb gedaan. Ze is tevreden!

Alle veranderingen zijn klaar. Nu wacht ik geduldig tot de bloembollen komen.

Fijne week

Hetty

Lavendel met Dierama. Het is teveel.
Dierama zonder lavendel. Ik plant er nog lage Nepeta (kattenkruid) bij.
Grassen in de kliko. Afknippen en het deksel kan dicht!
De geranium groeit over de rand. Dat moet ik afknippen.
Persicaria (op de voorgrond). In het voorjaar wist ik al dat deze plant veel te groot is geworden!
Ik heb niets gekocht, alleen wat planten uit de border gedeeld en op deze plaats geplant. 
)
Tot slot, de cyclamen uit de border in een pot geplant. Zo komen ze veel beter tot hun recht.

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen.
Bemest het gras met najaarsmest. 
Deel planten in stukken als je er meer van wilt of als ze niet meer zo goed bloeien
Bemest de rozen met patentkali. Bind slingerende rozentakken vast of knip ze korter. Rozen houden namelijk helemaal niet van slingeren!
Heb je planten gekocht/gezaaid en nog niet in de grond gezet? Plant ze. Lees er hier meer over. loopt het tuinseizoen op zijn eind?
Zoek in het tuincentrum naar koopjes. Ik kocht verleden week vier planten -waar ik het hele jaar naar heb gezocht- voor de helft van de prijs. Geluksmomentje!
Geen zin om iets te doen? Lees over onze trip naar het bos met geheimzinnige bomen. De foute bomen.
Of lees wat ik een paar jaar terug ontdekte tijdens het veranderen van een stuk tuin. Schatgraven! 

Mijn comments op jullie posts:

Sheena: You are right! The climbing plant in the yew tree is Tropaeolum speciosum. I have seen this plant many times in yew. thanks for sharing the name.

Madeleine: Inderdaad, het blad van de klimmer in de gouden taxus lijkt sprekend op de Akebia. Ik heb Akebia zelf ook in de tuin. Echter, de bloemen zijn donkerrood en hij bloeit in het voorjaar. Het antwoord van Sheena is het juiste: Tropaeolum speciosum.

Zem: Als je je realiseert dat sommige van deze taxusbomen al 300 jaar uit zijn, heb je diep respect voor degene die deze tuin onderhouden.


Reacties

  1. Leuke verhalen en weetjes, bedankt!
    Ik denk dat je persicaria Purple Fantasy is- die wordt bij mij ook veel te groot. Palace Purple heb ik ook, maar dat is de Heuchera, die ga ik scheuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk Lilian, het is Persicaria Purple Fantasy. Groetjes, Hetty

      Verwijderen

Een reactie posten