De foute bomen.


In de tuin is het rustig. De hagen zijn gesnoeid en de rozen hebben hun laatste bemesting met patentkali gehad. Wat is er deze week nog te vertellen? Niet veel. Daarom maak ik een blog over het bos van Verzy (ten zuidoosten van Reims). Een bos vol ‘foute’, maar sprookjesachtige beuken.

 

Met de navigatie op ‘Les faux de Verzy’, komen we aan bij de parkeerplek in het bos. In dit bos staan meer dan 1000 van deze vreemde beuken. Ik spot ze al vanuit de auto. De beukenbomen hebben allen een gedrongen groei. Ze worden niet veel hoger dan 5 meter en ze worden ook zo breed. Het lijken net groene iglo’s. Je zou er een nachtje onder willen slapen…(niet dat ik dat zou durven)

 

We lopen langs de houten omheining die daar is neergezet om de bomen te beschermen. Er komen namelijk veel mensen naar deze wonderlijke bomen kijken. De wandeling van vier km voert langs de omheining; verdwalen kan je niet.

 

De bomen intrigeren me. De gedraaide stam, de takken die zich om de omheining proberen vast te klampen, de knokige wortels over het pad, het is net iets uit een griezelige film. Het zou me niet verbazen als de bomen me opeens aan mijn arm zouden trekken….zo het bos in… 

Als deze gedachte al bij mij opkomt, dan begrijpen jullie wel dat er vroeger veel legendes over deze bomen werden verteld.

 

De bomen staan al heel lang in Verzy. In de zesde eeuw werden ze al beschreven in een middeleeuws register. Monniken hebben de bomen vermenigvuldigd en in het bos uitgeplant om er een botanische tuin van te maken.  

Opmerkelijk is dat niet alleen in Verzy deze bomen staan, maar ook in Duitsland (Sütelmassief) en in Zweden (Dalby) dichtbij Malmö. Ik vraag me af, hadden deze monniken soms planten ruil dagen? 

 

Elk jaar worden de beukennootjes van deze bomen gezaaid. Slechts twee van de vijf brengen de kronkelige beuken voort. Het laboratorium voor plantenbiologie van de universiteit van Reims heeft een in-vitro vermeerderingsprogramma. De op die manier verkregen bomen hebben allemaal de gewenste kronkels. Zo is er genoeg plantmateriaal om het bos in stand te houden.

 

Een bijzonder en eeuwenoud bos. Geniet mee van de foto impressie van onze wandeling langs les Faux de Verzy; september vorig jaar. 

Fijne week

Hetty

De bijzondere beuken zijn als groene heuvels. In de achtergrond staat een gewone beuk.
Als je op de grond ligt zie je de onderkant van de boom. De stam doet me denken aan het standbeeld De Verwoeste Stad van Zadkine. (Rotterdam)
Elke boom is anders...
Onder deze beuken zou je kunnen slapen als je durft...
Een groot exemplaar langs de omheining. Op de voorgrond groeien .....
..... de takken over de omheining.
De knokige wortels over het pad.
Er staan ook veel gewone beuken.
Deze beuk ziet er niet meer zo goed uit. 
Gelukkig worden er nieuwe foute beuken gekweekt om het bos op peil te houden.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week van september in de tuin kan doen:
Heb je planten gekocht/gezaaid en nog niet in de grond gezet? Plant ze. Lees er hier meer over. loopt het tuinseizoen op zijn eind?
Zin in bloembollen? Er is nu nog veel keus.
Pioenen kan je nu verplanten. Lees hier hoe je dit kan doen: pioenen verplanten zo doe je dat.
Pluk zoveel mogelijk bloemen uit de tuin en geniet er met volle teugen van. Durf je niet? Misschien lijd je aan het bloemen pluk syndroom, Lees er alles over: Het bloemen plusyndroom 

 Ik lijd niet aan het bloemen pluk syndroom.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Dat wordt een heel nieuwe invalshoek, tuinieren op het balkon. Ik wil er alles over weten.
Onbekend: Je vraagt wat ik doe met jonge rozen die niet willen bloeien. Ik heb dat nog niet vaak meegemaakt. Check eerst: Zijn de omstandigheden goed? Genoeg zon, bemesting niet vergeten? Als dit in orde is dan kan het zijn dat de roos nog niet voldoende is aangeslagen. Ik zou het nog een jaar aankijken. Als de roos dan nog niet bloeit.... dan is de beslissing aan jou. Eruit of nog een jaar geduld.













 

Reacties

  1. Mooi verhaal, prikkelt de fantasie idd! Ik onthoud de plek, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat apart die kronkelige bomen! Wij waren ooit eens in een bos, geen idee meer waar in Frankrijk, maar daar waren alle bomen begroeid met mossen, die langs de takken hingen. Van dat soort spagnum mos. Was heel feeëriek daardoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hetty, wat een spannende blog over het bos van Verzy! Echt iets voor mij om van te genieten: helaas alleen via jouw mooie foto's. Vreemde speling van de natuur, deze kronkelige bomen.
    Weet je trouwens dat we hier in Nederland een bos hebben met dansende beuken? Het ook eeuwenoude Speulder- en Sprielderbos, de bomen zijn daar om een andere reden krom gegroeid. Je vindt informatie als je de bossen goochelt. Je hoeft er niet zo ver voor te rijden ; - )
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten