Het 'bloemen pluk syndroom'

 tulpen in de vaas, narcissen in de vaas,

Jarenlang heb ik er last van het ‘bloemen pluk syndroom’ gehad. Het een vreemd verschijnsel; dat je brein tegen jou zegt dat het zonde is om bloemen uit de tuin te plukken. De stem in jouw hoofd redeneert: in de vaas bloeien de bloemen korter. 

 

Het is waar dat bloemen binnen korter bloeien dan buiten. Maar is dat erg? Wanneer het in de lente waterkoud is, geniet je er binnen veel meer van.

 

Ik had vroeger een stem in mijn hoofd die tegen mij zei dat ik de geplukte bloemen in de tuin zou missen. Missen? Als ik een grote bos bloemen heb geplukt dan zie ik daar buiten helemaal NIETS van. Plant meer bloembollen in het najaar en zaai meer bloemen in het voorjaar. Zorg gewoon voor meer bloemen.

 

Hoor ik daar een stem van: ja maar Hetty, ik durf niet want ik heb een heel kleine tuin? Pluk dan een kleiner boeketje. Zet het naast je bed of voor het keukenraam. Geniet ervan zonder schuldgevoel!

 

Hoe ik het bloemen pluk syndroom ben kwijtgeraakt? Geloof me, daar heb je geen psychiater voor nodig. Alleen een beetje lef. Pak de schaar en knip die bloemen. Je zult het zien, die paar bloemen mis je niet in de tuin. 

 

Heb je ook zo’n stem, die zegt dat het zonde is? Die zegt dat ze korter in een vaas leven? Bevrijd jezelf van dit syndroom. Vul de vazen in huis en geniet er schaamteloos van.


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, voel je welkom!

tulpen in de vaas, narcissen in de vaas,
Bloemen in de vaas, zonder schuldgevoel
narcissen
Deze geurende narcis staat al langer bij ons huis dan dat wij er wonen. 
narcissen
Nog zo'n blijvertje. Komt elk jaar terug.
narcissen
Flamboyante Narcis Tahiti. Een keer verkeerd geleverd. Gaat ieder jaar in de vaas
narcissen
Lente liefde. Narcis poeticus. 
tulp Thijs Boots
Terug gekomen van verleden jaar. Op de voorgrond Tulp Thijs boots en daarnaast Tulp Tompouce.
tulp purissima
Nog een tulp, overgebleven van verleden jaar Tulp Purissima.
vergeet me niet
En ieder jaar een overvloed aan vergeet me nietjes. Dit zijn de eerste bloemen.
Klein boeket, groot plezier.


Mijn comments op jullie posts:

Marthy: Leucojum bij je vorige huis. Dan weet je waar ik over praat. Je zult ze vast missen.
Margriet: Goed bezig! Die witte bloembollen zullen snel gaan bloeien en dan kan je ervan gaan genieten.
Zem: Ja ik prijs me gelukkig in het zuiden te wonen. Twee weken eerder dan bij jullie in het noorden. Maar voor jou gaat alles nog komen. Wie weet bloeit de leucojum al na die warme dagen van afgelopen week.
Lisa: I hope you can find the narcis Ice Wings. Otherwise I can recommend you N Thalia for your shopping list.
Marjolein: En nu die dahlia's oppotten en elke dag met de kleine tuinvrouw L kijken of er al iets boven komt. Het kan snel gaan!




 

Reacties

  1. Ok dat herken ik dus het pluk syndroom. Dat heb ik dus ook. Maar ik heb nu inderdaad het een en ander gezaaid en wil daarmee een stukje pluktuin aanleggen dus hopelijk kom ook ik er dit jaar vanaf. Prachtige boeketten had je hierboven op de foto staan. Fijne 2de paasdag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die vergeet me nietjes zijn erg mooi van kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love picking flowers to bring inside. I had a nice bouquet of daffodils from the garden on the table today for our enjoyment. Some of my relatives can't walk the garden any longer. They enjoyed them too. I do have Thalia in my garden already. Happy Easter Hetty, and have a good week.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het ook het pluksyndroom. Behalve met Pasen. Het huis staat nu vol met allerlei narcissen en nu voor het eerst korenbloemen gezaaid en cosmea. En om te bekennen die tulpen uit mijn eigen tuin durf ik nog steeds niet te plukken. Maar gelukkig wonen we tussen de tulpenvelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie boeketten die je plukte. Ik pluk ook altijd wel, vooral omdat de tuin niet bij ons huis is en ik er niet zomaar in kan lopen om te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nice daffodils Hetty!
    Thanks for visiting my blog.
    Please download Google translate on your page, I can't read Dutch.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello, Hetty! Your garden is as lovely as I remember. Oh, I used to love always having a small vase of of flowers from the garden on the kitchen table, and another larger one on the dining room table. But now we have a young Maine Coon male cat who loves nibbling on plants. Don't I remember that you had a cat, too? Do you have that problem?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten