Pioenen verplanten zo doe je dat.

pioen Amalia Olson

Na alle regenbuien is het tijd om mijn agenda te bestuderen en de veranderingen die ik heb opgeschreven uit te voeren. Bovenaan staat: Pioen Amalia Olson verplanten naar de voortuin.

 

Amalia Olson is een prachtige pioen; stevig, dubbel, met heldergroen blad en witte bloemen. De bloemen lijken op een toef slagroom, je zou er in willen happen. Echter, tien of meer bloemen bij elkaar zien eruit als een berg slagroom. Zo wit!! In juni sta ik voor de border. Achter mijn hand verberg ik Amalia Olson. De border is beter zonder die witte vlek. Amalia staat genoteerd. Eruit.

 

September/oktober is de maand om pioenen te verplanten. Met de spitvork haal ik de pioen voorzichtig uit de grond. Het blad snoei ik af. Vervolgens was ik de kluit schoon. Dan snij ik de wortel in tweeën. Perfect. Op elk stuk zitten 5 groeipunten. (Zeg nee en je krijgt er twee!)

Als de wortels erg lang zijn kan je die met de snoeischaar inkorten tot 10 à 15 cm.

Graaf een gat op een plek waar niet eerder pioenen hebben gestaan. 

Zet de wortel in het gat en let erop dat de groeipunten niet dieper dan 2 cm onder de grond komen te staan. Wanneer de groeipunten te diep staan wil de pioen slecht bloeien.

Plant altijd op een zonnige en luchtige plek. Dat laatste is hier aan zee geen probleem.

Geef de plant water ook als het die dag regent. 

 

Wil je pioenen in je tuin, dan is het najaar de uitgelezen tijd om pioen wortels te kopen. Misschien op de markt, maar je kunt ze ook online kopen. Google op peaonia. Helaas kan ik het adres van mijn pioenenleverancier niet meer vinden. Let erop dat je wortels koopt en niet iets in een potje. De kale wortels geven namelijk veel eerder bloemen dan de pioenen die je in een potje koopt. 

 

Tot slot. Verplanten is zelden nodig. Een pioen kan wel 25 jaar op dezelfde plek staan. Kan…..

 

Niet bij een wispelturige tuinvrouw zoals ik!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

pioen Amalia Olson
Amalia Olson in de border. Het is ook nooit goed.......
romantische rozentuin
.......... bij het roze vind ik het te wit!
Wortel in tweeën delen. 
Zien jullie de groeipunten? Die mogen niet te diep onder de grond.
Planten.
En niet vergeten water te geven. 

Nog even zwijmelen van de pioenen uit mijn tuin?
Pioen Krinkled White
Heel betrouwbaar, Pioen Krinkled White
Pioen Jan van Leeuwen
Heel mooi maar met heel korte bloei: Pioen Jan van Leeuwen
Pioen Sarah Bernard
De sterkste; Pioen Sarah Bernard.
Pioen Laura Dessert
Mijn favoriet: Pioen Laura Dessert.
Pioen Sword Dance
Bijzonder: Pioen Sword Dance.

Wat je deze september week in de tuin kan doen.
Vergeet niet de uitgebloeide bloemen uit de dahlia's te halen. (Dat zijn de bloemenknoppen die zacht aanvoelen wanneer je erin knijpt.) Op die manier bloeien dahlias  tot dat het vriest.
Maak de nestkastjes van de vogels schoon. Lees hier hoe Wat zit er in mijn nestkastje?
Bij droog weer kan je nog zaden verzamelen. Bewaar ze in een papieren zak.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Wat een goede tip om Gaura in de winter met stro toe te dekken. Daar kunnen we wat mee. Ik las dat je het leuk had in Zoutelande. Die foto van de mensen op de dijk allemaal op hun telefoon.... Kostelijk!
Zem: Wat er in regenwater zit weet ik ook niet, maar het is magisch! Hier komen de veldsla zaailingen ook al op. Ik kijk er verlekkerd naar uit.
Onbekend: Wat een heerlijke woorden. Dank je wel. Ik zal ze uitprinten en boven mijn computer hangen. Dan kan ik daar moed uit putten als ik niet weet waar ik over zal schrijven. Dat gebeurt ook!





 

 

Reacties

  1. Oh jee, ik heb een witte pioen die helemaal verkeerd stond in het midden van de zomer verplant. Als dat nou maar goed komt, dat zien we pas in het voorjaar[ https://volkstuinvanbemar.nl/]

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten