Eindelijk succes!

Cosmea Apricot Lemonade

Het valt niet mee om in augustus iets positiefs over mijn tuin te vertellen. De tuin ‘piekt’ nu eenmaal vroeg in het jaar en eind augustus is de frisheid helemaal verdwenen. Misschien komt dat door het warme weer, de onstuimige wind of door mijn wekenlange afwezigheid.

Daarom pak ik na de vakantie de tuin meteen aan. Doorgeschoten sla van een halve meter gaat meteen in de compostbak. De hagen worden geknipt, graskantjes afgestoken, onkruid gewied en de ‘herfst’ uit de tuin gesnoeid. 

Na al deze werkzaamheden kijk ik of er nog een succesje te vieren valt. En jawel; de cosmea bloeit!

Misschien is dit voor jullie niets bijzonders, maar ik heb enorm veel energie gestoken in het opkweken van deze planten. Het zaaien verliep moeizaam vanwege het koude natte voorjaar. En toen ik de cosmea eind juni eenmaal had uitgeplant, ging de kat van de buren er lekker op liggen soezen. Ik heb een net over de planten gespannen om de relaxte kat wat te traineren. 

Met succes; want de overgebleven planten staan nu te bloeien. Ik heb er cosmea ‘Apricot Lemonade’ staan. Zachtgeel/abrikoos met een naar roze verbloeiend hart. Het heeft wel wat weg van zoete limonade. De lichtgele cosmea ‘Xantos’ heeft -net als verleden jaar- niks gedaan, maar het kan zijn dat de genoemde kat hier verantwoordelijk voor moet worden gehouden. De witte cosmea bloeit goed. Ik heb het idee dat de reguliere soorten toch aanmerkelijk sterker zijn.

Als cosmea eenmaal bloeit is het een dankbare plant waar je eindeloos boeketten van kan plukken. Maar voor het zover is moet je volhardend zijn en heel wat hobbels nemen!

Fijne week

Hetty

Cosmea Apricot Lemonade
De zachte kleuren van Apricot Lemonade.
Cosmea Apricot Lemonade
Eindelijk succes!

Cosmea Apricot Lemonade

cosmea wit

romantische rozentuin

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Twijfel je om de borders terug te knippen? Lees wat ik erover schrijf: Tuinieren in augustus knippen of niet?
Let op de dahlia's. Ze kunnen topzwaar worden nu ze volop bloeien. Zet er nog wat extra stokken bij als het nodig is.
Verzamel zaden op een droge dag en doe ze in een papieren zak. Zet de soortnaam en het jaartal er op.
Heb je al bloembollen besteld? Het wordt tijd om daar over na te denken.
Ben je er nog niet aan toegekomen om de lavendel te snoeien? Doe het deze week. Lees terug hoe het moet: lavendel snoeien en stekken.
Je kunt nog tweejarigen zaaien. Maar wacht er niet te lang mee.
Heb je nieuwe plannen gemaakt voor je tuin? Schrijf het op. Later in het najaar kan je de plannen uitvoeren. 

Mijn comments op jullie posts:
Jan: N.a.v jouw bericht over de slechte bloembollen oogst, heb ik even geïnformeerd of mijn bloembollen bestelling geleverd kan worden. Alles komt goed.
Margriet: Dat was mooi meegenomen dat er zomaar een papaver meegelift is in een pot. Nu heb je de zaden, maar heb je plaats op je balkon om ze ergens te zaaien? Ik hoop het.


 

 

Reacties

  1. Die abricot lemonade is echt heel leuk! Op mijn balkon bloeien ze ook al een paar weken en wekelijks levert dat bosjes op in combinatie met de Zinnia's. Zaden liggen al weer te drogen voor volgend jaar!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten