Tuinieren in augustus. Knippen of niet?

Romantischerozentuin.nl

Eind augustus. Ik moet het onder ogen zien, de zomer is voorbij. De uitbundig bloeiende borders -op bovenstaande foto- verkleuren naar bruin. Af en toe bloeien nog wat bloemen. Het stemt wat droevig, maar ik moet ook beslissen, knip ik de ‘herfst’ eruit of niet.

 

Vanuit het keukenraam kijk ik naar buiten. De lichtroze Veronicastrum is uitgebloeid. Wat ziet die plant er nu mottig uit. En de Allium Sphaerocephalon die daarnaast staat… lelijk! Echter, als ik alle uitgebloeide zaadhoofden afknip heb ik geen wintersilhouet. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat ik nog maanden tegen deze planten aan ga kijken om te genieten van dat ene moment dat er sneeuw op ligt. Als het überhaupt gaat sneeuwen deze winter!

 

Tijd voor een hulplijn. Ik app mijn dilemma aan tuinvrouw W. Zij is altijd nogal recht door zee en schrijft me terug: ik knip alleen weg dat wat heel storend is.

 

Ik ga meteen aan de slag. De Allium Sphaerocephalon die recht onder het keukenraam staat is als eerste aan de beurt. Weg ermee. De Veronicastrum ziet er zonder de Allium veel beter uit. De Veronicastrum mag blijven. Ik veeg de uitgebloeide bloemen van de kogeldistel af; die er daardoor weer blauw uitziet. De kogeldistel kan nog even mee. De uitgebloeide rozen snoei ik weg. Misschien bloeien ze nog een keer als het weer warm genoeg blijft. Heb je liever rozenbottels, dan moet je ze natuurlijk niet afknippen.

 

Tot slot snij ik een grote bos Herfstasters voor in huis. Want niet alle planten zijn al aan het einde van de bloei. Er zijn ook planten die nu pas beginnen met vlammen!

Fijne week
Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Allium Sphaerocephalon begint te kleuren
Eind juni. Allium sphaerocephalon begint te kleuren
Allium Sphaerocephalon uitgebloeid.
Eind augustus. Uitgebloeid vind ik er niet veel aan.
Kogeldistel.
Kogeldistel. Ik veeg de uitgebloeide bloemen eraf. Je ziet ze nog op de bovenste distel. Zo zien ze er weer mooi blauw uit.
Niet alle rozen zijn uitgebloeid, hier zie je de roos The Lady Gardener.'
Romantische rozentuin eind augustus.
De border heeft hier en daar nog wat rozen in bloei.
Roos 'Golden Border' en herfstaster.
Aster Trefpunkt
Gelukkig heb ik nog veel herfstasters die gaan bloeien.
Cercis met nieuwe bladeren na droogte
De judasboom (Cercis) heeft een klap gekregen van de hitte en droogte. Maar geeft toch fris nieuw blad!
rozen uitgebloeid
Kiezen. Rozenbottels of toch de gok op nog wat rozen? Ik kies voor de rozen. Knip!
Veronicatrum Glow uitgebloeid
Veronicastrum 'Glow'. De zachtroze gloed is weg en veranderd in bruin. De zomer is voorbij.

Wat je deze week in augustus nog in de tuin kan doen:
Ben je er nog niet aan toegekomen om de lavendel te snoeien? Doe het deze week. Lees terug hoe het moet: lavendel snoeien en stekken.
Je kunt nog tweejarigen zaaien. Maar wacht er niet te lang mee.
Ruim het afgevallen fruit onder de bomen weg. Bij mij komen er veel wespen op af. Je kunt het natuurlijk ook laten liggen als je er geen last van hebt. Vlinders en de insecten zijn er dol op..
Heb je nieuwe plannen gemaakt voor je tuin? Schrijf het op. Later in het najaar kan je ze uitvoeren. Het is nu nog veel te droog. Ik heb al een hele lijst!
Mijn comments op jullie posts:
Zem: goed idee om in een bloembollengids te duiken. Plannen voor het voorjaar. Ik heb toevallig ook de beplantingsplannen weer voor de dag gehaald. 







 

Reacties

  1. Eigenlijk wil ik het niet zien, maar je hebt gelijk, er staan ook hier een aantal planten, waaronder de veronicastrum, zielig te zijn. Het is gewoon einde zomerseizoen en de tuin ziet er op veel plaatsen al herfstig uit. De Cercis, die al wat ouder is, staat er wonderwel nog mooi groen bij.
    Alleen wegknippen wat echt stoort, dat is een goed advies.
    Gelukkig zijn er nog herfstastertjes.
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hetty, wat een prachtige allium heb je staan, ik heb hem gelijk op mijn lijstje voor de nieuwe planten toegevoegd, die komt ook hier, als die tenminste goed winter hard is.
    Hier bij ons staat alles nog volop in bloei, we hebben een veel langer seizoen soms wel tot in november.
    Heel plotseling kan van de een op de andere dag de winter beginnen en dan is het vaak hard werken om alles winter klaar te hebben en dat lukt meestal niet.
    Uit ervaring begin ik langzaam met wegsnijden hoewel dat soms hard is, zal ik of zal ik niet.
    De herfst aster staat hier nog niet in bloei, desondanks heb ik een deel de “Chelsea cut” gegeven zodat we lang van de asters kunnen genieten tot de eerste minus graden.
    Gelukkig vandaag een regendag, na zolange periode van droogte is het genieten van de regen, haha had ik mij vroeger in nederland niet kunnen voorstellen.
    Ik ben ook al begonnen met nieuwe plannen uit te denken voor volgend jaar, is het niet heerlijk dat er altijd nog wat toe te voegen is.
    Een goede vriend zegt altijd “als je met de tuin klaar bent moet je gaan verhuizen” Tja.... daaraan heb ik niks toe te voegen.
    Hetty was jij ooit eens inwoner van Alphen aan de Rijn?
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk staat mijn hele tuin er zieltogend bij met nog maar weinig kleur. Het ging lang goed, maar de laatste twee weken eist de droogte zijn tol. Volgend jaar ga ik nieuwe planten kopen die beter tegen de hitte en droogte kunnen, want nu is er toch wat verdwenen. Misschien komt er nog wat terug na een flinke natte periode, geen idee.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten