Tip. Waar slakken wel en niet van houden.

Het is niet te geloven hoeveel slakken er in mijn tuin zitten. En niet alleen in de mijne, in ELKE tuin. Het leek me een goed idee om een blog te schrijven over hoe je controle houdt over deze vraatzuchtige beesten. 

Na het schrijven van het blog, krijgen mijn man en ik een gesprek over AI. AI; je weet wel, het nieuwe programma dat in een paar minuten een tekst schrijft over welk onderwerp dan ook. Wat zou AI schrijven als ik dezelfde titel zou invoeren….De uitkomst is heel vermakelijk!

Dit schrijft AI:

“Het is belangrijk om te voorkomen dat slakken zich voeden met giftige planten als huisdier(?) aangezien dit schadelijk kan zijn voor hun gezondheid. Over het algemeen eten slakken bladeren, groenten, fruit en ander plantaardig voedsel. Zorg ervoor dat je hun dieet in de gaten houdt en hen een gevarieerde voeding biedt om hun gezondheid te ondersteunen.”

Een gevarieerde voeding? Misschien is het toch beter om een ervaren tuinvouw wat tips te laten opschrijven.

Als je van je slakken af wil en geen gif wil strooien, moet je elke avond om 11 uur op slakkenjacht gaan……Pak de telefoon en zet de zaklamp aan. Doe handschoenen aan. Tip: kijk als eerste op planten die slakken het liefste eten. In mijn tuin zijn dat met stip de bladeren van:

Allium, 

Herfstasters, 

Slaplanten, 

Dahlia’s, 

Viooltjes,

Zaailingen van afrikaantjes, leeuwenbekken en cosmea.

Pak alle slakken van je planten en herhaal dat een paar avonden achter elkaar. Zo hou je de slakken een beetje in toom.

Maar ik heb nog een alternatief.

Baal je ervan om steeds slakken te moeten rapen? Dan is dit misschien wat. Je kunt ook een tuin maken met planten die slakken helemaal niet lekker vinden. Ik heb gekeken welke planten geen schade ondervinden van slakken. 

20 planten waar slakken niet van houden:

Acanthus

Anemone japonica

Astilbe

Akelei

Centaurea

Eupatorium

Euphorbia

Geranium (alle soorten)

Goudsbloem

Grassen

Helleborus

Lunnaria

Kattenkruid

Knautia macedonica

Persicaria

Phlomis

Pioen

Prikneus

Rozen

Varens

Veronicastrum 

Vingerhoedskruid.

Keus genoeg voor een border vol kleur. En wat betreft AI, die moet nog HEEL VEEL over de natuur leren!

Fijne week

Hetty

De slakken hebben geen enkele gêne. Hier zitten ze open en bloot op de planten.
Dus die gaan in de kliko. 
Deze weet nog weg te rennen.
Zwarte Iris Germanica
Maar er zijn ook leuke dingen in de tuin, de eerste baardiris is uit.
Iris Germanica
En wat dacht je van deze? In jaren niet gezien.
En in de vroege ochtend is het zo mooi nu....
Pioen emodii. Heeft helemaal geen last van slakken.

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in mei kan doen:
Plant eenjarigen in potten, de kans op nachtvorst lijkt verkeken. Dahlia’s  kunnen in de volle grond worden geplant.
Heb je nieuwe planten gekocht in het tuincentrum? Plant ze meteen in de grond en geef voldoende water!
Heb je een olijfboom? Dan is het nu de tijd om die te snoeien. Lees alle tips van Mrs. Elizabeth uit Griekenland Olijfbomen snoeien 7 tips.

Mijn comments op jullie posts:
Ellen: Ik had ik niet gedacht dat jouw tuin later zou zijn dan de mijne. En dat met die grote hoeveelheid zon uren in Westkapelle! Misschien is het toch de wind. 






 

Reacties

  1. Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een nieuwe volkstuin! Bij mijn eerste rondje gleed ik bijna uit over de enorme hoeveelheid naaktslakken. Dat begint dus weer goed☺!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten