Seringen snoeien, small, medium of large?

Sinds lange tijd staan er aan weerszijden van de voordeur witte seringen. Wanneer ze bloeien knip ik altijd een paar bossen voor in huis. De kamer vult zich meteen met de heerlijke seringen geur. De stelen knip ik kruislings in voordat ze in het water gaan. Dan bloeien ze namelijk langer. Een andere manier is om de uiteinden van de stelen een paar klappen met de hamer te geven. Dat heb ik van mijn moeder geleerd. Bloemen schikken is niet voor softies!

 

Laten we na deze brute inleiding over gaan tot het snoeien van de sering:

 

Snoeien SMALL.

In juni. Zodra de bloemen aan de struik verdorren knip ik deze eruit. Ook knip ik de takken weg die te ver over het pad hangen. Als het regent krijg ik daar namelijk altijd commentaar op van mijn lange echtgenoot. Ik geef toe, een natte klets in je gezicht doet niet veel voor je humeur.

 

Snoeien MEDIUM.

November-maart. Zijn er takken waar je je aan stoort, bijvoorbeeld omdat ze andere takken kruisen of vind je dat die tak niet mooi bloeit, knip of zaag die dan tot 25 cm boven de grond af. De sering zal uitlopen en nieuwe zijscheuten maken.

 

Snoeien LARGE.

Dat is het echte werk. Is je struik totaal uit model of bloeit hij niet meer goed of een combinatie van beide, dan kan je de sering verjongen. Let op dat het niet vriest als je gaat snoeien en doe dit in de periode november-maart wanneer de struik in rust is. Ik haal diep adem en zaag alle takken tot 25 cm boven de grond af. Voor het middaguur heb ik de eerste sering al naar de stort. Mijn man vraagt me na de lunch: Zal ik de andere sering voor je afzagen?' Is dat eigenbelang? Ziet hij zijn kans schoon om eindelijk van die overhangende takken af te komen? Hij heeft het in no-time klaar. Wat over blijft is een grote hoop snoeiafval en een enorme leegte in de voortuin. 

 

Mijn seringen LARGE zijn na het snoeien namelijk enorm SMALL! Een vriendin schrok ervan: 'Hetty, wat heb je nu gedaan?'

 

Allemaal niet erg, ik heb de seringen wel vaker afgezaagd. De struik loopt weer uit. Echter één ding weet ik zeker: dit jaar heb ik geen seringen in de vaas!

Fijne week

Hetty

P.S. Half april heb ik alweer nieuwe scheuten gezien op de stronk.

Afgelopen voorjaar. De bloei is niet overweldigend.
Seringen in de vaas.
Sering in bloei tegen de achtergrond van de schuur.
Sering met een spinnetje.
Winter. De takken zijn helemaal in elkaar gegroeid. Ik ga ze helemaal afsnoeien. 
Toegegeven, het huis ziet er wel een beetje kaal uit zonder de seringen. 
Maar dat groeit wel weer aan.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week van februari in de tuin kan doen:

Bescherm je dahlia's bij vorst. Staan ze in de garage of schuur, gooi er een jas over als het vriest. Heb je ze in de grond gelaten, gooi er wat dennentakken over als het te koud wordt.
Voer de vogels. Zin om iets te maken voor de vogels? Lees hier DIY. Vogels voeren
Zin om te gaan zaaien? Je kunt Lathyrus met beginnen. Ze zijn winterhard. Lees hier hoe je dat aanpakt: Lathyrus zaaien stap voor stap


Reacties

  1. Oh ik weet niet of ik dat zou durven, helemaal terugsnoeien... die van mij is nog een afstammeling uit de tuin van mijn oma, dus ik ben er nogal voorzichtig mee. Ik hou het maar gewoon bij snoeien 'small' ;) Maar goed, hij staat ook niet ergens waar er langsgelopen moet worden, dat scheelt natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ouders hadden vroeger ook een seringenboom, heerlijk geurende paarse bloemen. Nostalgie voor mij

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten