De lekkerste groente uit de tropen.

Hier zie je dan de lekkerste groente uit de tropen. Thajerblad. Ik heb het nog nooit gegeten, maar heb er bij een Surinaamse groentekraam over gehoord. De verkoopster vertelt me dat deze groente zo lekker is dat ze het Surinaamse baby’s geven als ze aan hun eerste groentehapje gaan beginnen.

 

Wat een aanbeveling. Ik kon die keer de groente niet meenemen omdat ik op doorreis was. Maar toen dit voorjaar de plant op de markt te koop werd aangeboden, stond ik meteen vooraan.

 

Het heeft wel even geduurd voordat de plant is aangeslagen. Zoals jullie weten was het voorjaar koud. Niet ideaal voor tropische groente. Maar inmiddels is de plant zo groot als een hosta. Het blad is wasachtig en de bladeren zijn groot. Als het regent blijven de druppels erop liggen. Dat zijn dingen die ik waardeer in een plant. Maar hoe zou het smaken?

 

Ik speur op het internet naar een recept. Het is wassen, snijden, wokken en een beetje kruiden erbij. Dat is niet moeilijk.

 

Toch heb ik keuze stress. Ga ik de plant nu helemaal opeten of hou ik hem toch als sierplant op het terras? Voorzichtig pluk ik een paar bladeren. Snij, wok en eet. Het smaakt... 

heerlijk op een boterham met avocado!


Ik denk dat ik de hele plant ga opeten.

Fijne week

Hetty




Bijzonder: zo wordt de plant aan mij verkocht. Geen plastic potje, maar gewoon in een krant gewikkeld. Helemaal goed!
Op de markt.
Mijn plant. Zou dit genoeg zijn voor een maaltje?
Boterham met avocado en gewokte Thajerblad. Smullen!

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je in augustus in de tuin kan doen:
Ga je op vakantie? Zet de potten met eenjarigen op een plek uit de zon. Of zoek iemand om ze water te geven. Je kunt ook thuis blijven!
Ben je er nog niet aan toegekomen om de lavendel te snoeien? Doe het deze week. Lees terug hoe het moet: lavendel snoeien en stekken.
Je kunt nog tweejarigen zaaien. Maar wacht er niet te lang mee.
Ruim het afgevallen fruit onder de bomen weg. Bij mij komen er veel wespen op af. Je kunt het natuurlijk ook laten liggen als je er geen last van hebt. Vlinders en de insecten zijn er dol op.




 

 

 

 



 

Reacties

  1. Well it truly looks like an ornamental plant to me, one that I would never imagine being able to eat. I do think it's very fun and interesting when you're in a new place to see what type of foods are available. I hope you enjoyed your sandwich. Have a sweet week.
    Connie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat lijkt een aantrekkelijke plant om uit te proberen, bij voorbeeld in een grote pot.
    De "keuzestress" "zal ik hem opeten of niet" is voor mij heel herkenbaar, bij veel mooie eetbare planten ben ik ook heel terughoudend ; - )

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten