Heeft mijn obelisk verborgen symboliek?

Tijdens de open tuindagen ontmoet je altijd bijzondere mensen. Dat maakt deze dagen zo waardevol. Aan het eind van de laatste dag schuift er een Belgisch echtpaar aan de tuintafel. Onder het genot van een kopje koffie vraagt de man mij of ik katholiek ben. Ik moet het ontkennen, maar waarom deze vraag?

 

Hij vertelt me dat hij geholpen heeft bij een restauratieproject aan een basiliek. Het is hem opgevallen hoeveel symboliek in de voorwerpen daar waren. En die symboliek ziet hij ook in mijn obelisk. Mijn obelisk? Ik weet niet wat ik hoor!

 

Hij vraagt me hoe ik aan het ontwerp van de obelisk ben gekomen. Ik vertel hem dat het allemaal zomaar uit mijn brein is ontsproten. Symboliek? Ik wil er alles van weten. We lopen even naar de obelisk in de voortuin. Dan steekt hij van wal:

Allereerst ziet hij de Romeinse hoofdletter A in de grote vorm. Dat staat symbool voor Ave; gegroet.

Maar het als we het dwarsstreepje meetekenen is het de Romeinse schrijfletter a.

Het dwarsstreepje van de a zit boven het midden. En juist dat bovenste driehoekje is het belangrijkste. Boven het midden. Bovengemiddeld. Dat is het doel in het leven. 

 

Inmiddels zitten alle bezoekers aan tafel ademloos naar deze man te luisteren. Op zijn vrouw na. Die denkt: “Daar gaan we weer”. Wij niet. We willen alles weten. Hij vertelt wat hij nog meer ziet. 

 

In de kruisvorm lager in de obelisk ziet hij de letter M. De M van Maria, maar ook van Mare -zee-. De zee, zo verteld hij, is de bron van alle leven. De licht blauwe kleur waarin de obelisk is geverfd is de kleur van Maria. Symbool van de puurheid. Ze is meestal in een blauwe mantel afgebeeld. (Het is ook de kleur van de zee, dit is echter mijn eigen interpretatie)

En dan de bol bovenop.' Waar heb je die vandaan?' vraagt hij me. Ik biecht op dat ik die -kant en klaar- bij de lokale bouwmarkt heb gekocht. Het maakt niet uit, de symboliek is ook hierin verweven. Het vierkantje staat voor: Hier gelden de wetten van de Romeinen. En welkom aan mensen die zich aan de regels houden die hier gelden. Tenslotte komt de bolvorm bovenop aan de beurt. De bol staat voor het universum.

 

We zijn allemaal met stomheid geslagen. Wat een verhaal! En dan te bedenken dat ik deze obelisk zomaar uit mijn fantasie heb gemaakt. Geen enkele gedachte die hij benoemd is bij mij opgekomen. 

 

Het is een fantastische afsluiting van mijn open tuindagen. Er gebeurt dan wel altijd iets uitzonderlijks, maar de uitleg van deze Belgische bezoeker gaan we niet vlug vergeten!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!


 

Wat je deze week van juli in de tuin kan doen:

Benieuwd hoe ik de obelisk heb gemaakt? Lees er hier alles over:Obelisk DIY Do it yourself.

Als je van plan bent om dit najaar bloembollen te gaan planten, wordt het tijd om erover na te denken wat je gaat bestellen. Je kunt je natuurlijk ook laten verrassen met wat er dit najaar in het tuincentrum te koop is.
Knip de uitgebloeide vaste planten terug. Sommige zoals Salvia, Astrantia, Nepeta en Geranium geven nabloei aan het eind van de zomer als je ze nu terug knipt. Geen nabloei? Dan krijg je als beloning van deze knipbeurt een frisse pol groen. Lees het terug: tuinieren in juli met de schaar

Eindelijk een bui regen gekregen! Ik heb de rozen en het gras bemest.

Mijn comments op jullie posts:
Onbekend: Je lupine heeft veel luizen en je wilt de plant tot de grond toe afknippen. Een dilemma. Als je de plant tot de grond toe afknipt heb je kans dat de luizen meteen in het frisse blad gaan beginnen. Misschien kan je de helft afknippen, of een plant wel en de ander niet. Je kan soms de luizen met de tuinslang wegspuiten met een harde waterstraal. Hang een vogelkastje op en hoop dat er volgend jaar koolmezen in gaan broeden. Die zijn dol op luizen!
Margriet: Wat zal het ook wennen zijn nu je geen tuin hebt. Maar een tuin van potten, dat kan ook interessant worden.






 

Reacties

  1. Wat een verhaal inderdaad! Als je in reïncarnatie gelooft, zou je denken dat het ontsproten is uit een vorig leven, misschien leefde je ooit in de Romeinse tijd, haha! Maar alle gekheid op een stokje, het is een fantastisch verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten