Lupine, alle ins en outs.

Lupine is voor sommige tuinvrouwen/mannen een moeilijke plant. Ik kan dit begrijpen. In het ene tuingedeelte groeit hij als vanzelf terwijl in het andere…het niet wil. Wat is dat toch?  Soms zijn de omstandigheden niet optimaal.  

 

Wat heeft een lupine nodig?   


Standplaats. Allereerst een plekje in de zon. In de halfschaduw wil het in mijn tuin maar matig lukken. Veelal verlies ik ze in de winter. Want een lupine houdt niet van te veel nattigheid. Bedenk dat de donkere plekken vochtiger zijn; zeker in de winter.

 

Bemesting. Een lupine bindt stikstof aan de grond. Hij heeft dus zijn eigen stikstoffabriekje. Bijzondere bemesting is daarom niet nodig. 

 

Water. Geen bijzonderheden. In heel droge omstandigheden dan kan je water geven. Dat zie je vanzelf als de plant slap hangt.


Grondsoort. Lichte grond, is aanbevolen, maar op mijn zware kleigrond doet hij het ook. 

 

Zaaien. Je kan lupine heel eenvoudig zelf zaaien. In het voorjaar in een bakje voorzaaien op de vensterbank, verspenen, en later uitplanten. In andere jaren had ik de zaailingen allang uitgeplant, maar het is nu zo droog… Ik moet mijn droge kleigrond met een hakbijl open bikken! Ik wacht af tot het heeft geregend. Dan plant ik ze meteen.

 

Tip. Hoe hou ik lupine in bloei?

Wanneer de lupine bloeit zie je aan de onderkant al snel uitgebloeide bloemen zitten. Erg mooi is dat niet en zodra de lupine zaad maakt komen er ook geen nieuwe bloemknoppen meer. De lupine denkt: missie geslaagd! Knip daarom de lupinebloemen eruit als er 10 cm uitgebloeide bloemen op staat.  

Ik hoor het al: zonde…. Helemaal geen zonde. 

Rits de uitgebloeide bloemen eraf en zet de lupine in de vaas! Geniet er volop van terwijl de plant nieuwe bloemknoppen vormt. Zo bloeit lupine veel langer door.

 

En als laatste: Slakken zijn ook dol op lupine. Hou die dus zoveel mogelijk uit je planten!

Fijne week

Hetty

Kijk, dit is het moment om de lupine te knippen en in de vaas te zetten.

Rits de onderste uitgebloeide bloemen eraf.
En zet ze in de vaas!

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!


Wat je deze week van juni in de tuin kan doen:
Blijf de uitgebloeide bloemen wegknippen.
Ben je op vakantie geweest en je tuin ziet er niet uit? Lees hier mijn tips: terug van vakantie. hoe krijg ik de tuin weer op orde. de tuin zag er toen nog heel anders uit met de buxus!
Zijn er dingen in jouw border die je niet zint? Schrijf het op en maak foto's. In het najaar ben je het namelijk vergeten.
Ga in tuinen kijken om inspiratie op te doen. Dit is de uitgelezen tijd. Schrijf op, vraag namen van planten en fotografeer. Wil een grote tuin bekijken? Lees hier mijn verslag aan een enorme Italiaanse tuin: over huizen en tuinen.

Mijn comments op jullie posts:
Ellen: Dat felle oranje en donker paars is een winnende colour mach in deze hete zomers! 
Margriet: Een beetje kleur is best lekker!






 

Reacties

  1. Dit jaar zijn al mijn lupinen opgegeten door de luizen. Ze waren niet te bestrijden, zoveel waren het er. Zou het helpen om de lupine vlak boven de grond af te knippen en af te wachten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een dilemma! Als je de plant tot de grond toe afknipt dan heb je kans dat de luizen meteen weer aan het frisse blad gaan beginnen. Misschien kan je er een afknippen en de ander laten staan. Of in het geval dat je een plant hebt, de helft afknippen. Je kan soms de luizen met een harde waterstraal afspuiten. Succes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie bos in de vaas. Jammer genoeg kan ik niet meer vergelijken met mijn tuin. Ze deden het nooit geweldig in mijn tuin, wie weet volgend jaar in pot op het balkon

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten