Terug van vakantie. Hoe krijg ik de tuin op orde?



“U gaat zeker nooit met vakantie in de zomer”, hoor ik bezoekers elk jaar zeggen. Integendeel!

Het is goed af en toe de tuin, de tuin te laten. Ik vind het heerlijk andere landen te bezoeken, planten en bloemen te zien die ik nog niet kende. Sommige dingen worden meteen duidelijk. Als je de moordend hete olijfgaarden in Italië ziet, begrijp je waarom jouw olijfboom het moeilijk heeft. Zelfs in Zeeland!

Maar er komt een tijd om terug te keren naar huis. Onderweg stelde ik me voor hoe de tuin er uit zou zien; zo dor als een wegberm. Zo erg was het niet, maar er wachtte me veel werk. Het luxe leventje van ‘il dolce far niente’ -het zoete nietsdoen- is voorbij…

Hier wat tips om de tuin vlug weer op orde te krijgen na de vakantie:

Allereerst, gooi onmiddellijk de uitgebloeide planten van de hanging baskets en bloembakken weg. Geloof me, het komt nooit meer goed met die planten. Koop iets nieuws of berg de plantenbakken op voor volgend jaar.
Maai het gras. Vergeet niet de kantjes netjes af te steken, anders heeft het geen effect.
Snoei de hagen strak.
Knip de “herfst” uit de border.
En als laatste, veeg de paden.

Tegen de tijd dat dit allemaal klaar is, ben je bijna weer aan vakantie toe!                        

Italië. 'Il dolce far niente', het zoete nietsdoen.

Lucca de tuin van Palazzo Pfanner vol citroenboompjes.

Lucca, gelukkig is er nog iemand die tuiniert!

Olijfboom in de hitte.

Must have Hosta met geurende bloemen. Waarschijnlijk Hosta 'Royal Standard'.

Thuis, gras maaien en kantjes knippen!

Dat komt nooit meer goed. Weggooien!

Dahlia's doen het nog prachtig.
  romantischerozentuin.nl
 

Reacties