Deense karren vol tulpen.

Afgelopen week zaten mijn man en ik aan de koffie in de overdekte binnenruimte van het WTC. Ondertussen worden er zes Deense karren vol met tulpen binnen gereden. Een gek gezicht zoveel tulpen in het hart van de zakenwereld. Het is promotie voor Keukenhof.

 

Deense karren vol tulpen…. 

 

Mijn gedachten gaan terug naar het jaar dat er voor mij Deense karren werden gebracht. Dat was toen mijn tuin -met andere tuinen in de omgeving- was uitgekozen als promotietuin voor bloembollen. Het waren de meest enerverende weken van mijn tuincarrière. Denk je dat je iets van tulpen planten weet. Geloof me, als er een paar professionals in je tuin aan het werk gaan, leer je meer dan in honderd jaar!

 

In het najaar waren al duizenden tulpenbollen in de borders aangeplant. Die bloeiden in april  volop. Maar mijn buxustuin - die vrij donker is in het voorjaar- moest met tulpen op pot worden aangeplant. Op die manier was bloei gegarandeerd. Deze tulpen werden in een grote vrachtwagen aangevoerd. Daaruit werden de Deense karren gerold. Allemaal voor mij! Ik werd een dagdeel geholpen met het planten van de in bloei getrokken tulpen, maar de rest moest ik zelf doen. Hoor je me mopperen? Welnee. Ik wil elk jaar wel een Deense kar met tulpen!

 

De net geplante tulpen hadden het zwaar; zo uit het potje in de volle grond. Ik gaf ze veel water, maar ze hingen slap in de buxusvakken. Een vriendin bood uitkomst door me een grote bos bamboestokjes te brengen. Die avond bond ik met engelengeduld alle tulpen aan een stokje zodat ze in de nacht konden ‘opstijven’.

 

Het lukte. Gelukkig maar, want de volgende dag om 10 uur stond de eerste fotograaf al op de stoep. Ik haalde vlug alle stokjes weg bij de witte tulpen. Ze stonden perfect! Er volgden hectische weken, met iedere dag fotografen in de tuin, gevolgd door de nationale- en internationale pers. Er kwam zelfs een filmploeg! Het was elke dag showtime.

 

Ik realiseer me dat het inmiddels 15 jaar geleden is dat dit allemaal gebeurde. Hoe ik ook zoek, er zijn weinig foto's te vinden. Daarvoor is de computer te vaak gecrasht. Ook de buxustuin is gerooid en een herinnering geworden.


Grappig hoe het brein werkt. Hoe je moeiteloos kan terugspringen naar die tijd. Het was een avontuur waar ik nog steeds met veel plezier aan terug denk. En tulpen? Die plant ik ieder jaar weer in.

Fijne week
Hetty

romantische rozentuin

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Deense kar in het WTC.
Allemaal promotie voor Keukenhof.
In het fotoalbum staan nog wat foto's van het planten van de tulpen en de Deense karren die bij mij werden afgeleverd.
De tuin begin april zonder tulpen.
Tuin met tulpen. 
Filmploeg in de tuin.
Het zag er sprookjesachtig uit.

Wat je deze week van maart in de tuin kan doen.
Heb je al narcissen in bloei? Pluk er zoveel je maar wilt. Durf je niet? Misschien lijd je aan het 'bloemenpluk syndroom'. Lees er meer over: het bloemen pluk syndroom
Heb je een plantenkas? Maak hem schoon (als je dit nog niet heb gedaan)
Wanneer de narcissen zijn uitgebloeid, knip dan de uitgebloeide bloemen eruit. De plant verliest veel energie aan de vorming van zaad. Lees hier hoe mijn fantasie weer eens met me op de loop gaat. Narcissen stelen de show
Overal in de tuincentra zie ik boompioenen te koop. Lees hier hoe mooi ze zijn en sla je slag! Boompioenen, dat moet wel liefde zijn

Mijn comments op jullie posts:
Zem: Ben ik je steeds een paar stappen voor? Dat komt omdat het hier net iets warmer is dan in het noorden. Succes met je tomaten!










 

Reacties

  1. Nationale en internationale pers in je tuin, al is het dan lang geleden. Een hele eer was dat. Hetty!
    Ik kan me voorstellen dat je daaraan zo nu en dan terug denkt.
    Je hebt een prachtige tuin, en nu in het voorjaar zal het steeds meer een feest worden.
    Die paarse tulpen van de eerste foto: absolute beauty's!
    Hier zijn nu voorzichtig de eerste knoppen van de botanische tulpjes aan het zwellen.
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een belevenis moet dat geweest zijn destijds! Hoe kwamen ze bij jou terecht? Die witte tulpen tussen de buxus was wel een plaatje waard! Ik zag in mijn tuin de tulpen ook allemaal in knop en zelfs op het balkon zie ik ze al. Het zijn bollen die ik er drie jaar terug inzette....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten