Een walnotenboom snoeien.

De takken van de notenboom zijn zover uitgegroeid dat ze tegen de schuur aan komen. Dat is niet goed voor de schuur en daarom wil ik er een paar takken afsnoeien. Ook de onderste tak moet eraf. Die hangt tegen de droogmolen aan. Heel irritant.

 

Het snoeien van een walnoot geeft altijd kans op het zogenaamde ‘bloeden’. Dit betekent dat er vocht uit de wond stroomt, wat de boom kan uitputten. Daarom moet je een walnoot snoeien als de sapstroom nog niet op gang is. Ik zoek op internet wat de beste tijd is. Het is heel verwarrend, de één zegt in de zomer en de ander zegt in de winter.

 

Uiteindelijk vind ik een verstandige tip: snoei een takje af, als er geen vocht uit de wond stroomt is de boom in rust. Daar kan ik me in vinden. Ik knip een tak af en zie geen vocht uit de wond. Conclusie: de boom is in rust.

 

Ik laad mijn handige zaag Keo op - ik kan niet zonder hem- en samen gaan we aan de slag. Omdat de takken die afgezaagd moeten worden wel vier meter hoog zitten moet ik op de uitgeschoven ladder staan. (Ik heb gelukkig geen hoogtevrees). Mijn man staat me bij door de trap stevig vast te houden en in geval van nood, me op te vangen. Het snoeien gaat voorspoedig.

 

Maar dan. Als ik even later onder de boom door loop…… drup, drup, drup. Gaat het regenen? Ik kijk naar boven. Uit alle wonden drupt vocht naar beneden. Wat! 

 

Wat was dat voor een waardeloze tip? Heb ik een inschattingsfout gemaakt? Is de sapstroom door het milde weer nu al op gang? Ben ik toch te laat om te snoeien? Drup…..drup, drup. Ik krijg het Spaans benauwd, want er is niets tegen het bloeden te doen. Ik drentel de hele dag rond de boom.

 

Gelukkig is het druppen na een paar dagen wat minder geworden. Ik hoop dat het goed komt met de boom. 

 

Fingers crossed!

P.S. Ik hoorde van tuinvrouw T dat de beste tijd om walnoten te snoeien is als de noten vallen. 


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!


Zien jullie de druppels aan de stronk hangen? En het gaat maar door....
Het is best hoog.
Deze afgezaagde tak is droog.
Mijn handige zaag Keo. Ik kan niet zonder hem. Vraag hem voor je verjaardag!

Omdat dit onderwerp heel saaie foto's oplevert, krijgen jullie tot slot nog bloemen: 
Helleborus. Wat een vroeg soort is dit!
Het is dan wel een stille tijd in de tuin, maar als je goed kijkt komen er overal sneeuwklokjes boven de grond.

Wat je deze week in de tuin kan doen.
Ruim rondslingerende rommel op en gooi het weg als het niet meer nodig is. Lees ter inspiratie dit blog terug:Tuinieren maakt gelukkig, step 1
Snoei takken weg zodat je de sneeuwklokjes kan zien.
Kerstboom uit het huis? Knip de grootste takken af en bewaar ze als winterbescherming. Je weet nooit of het nog gaat vriezen...
Heb je nog bloembollen in de kelder liggen die geplant moeten worden? Kom op zeg! Doe het!
Druiven zijn net als walnoten. De sapstroom begint vroeg. Snoei ze nu. Lees hier hoe: Druiven snoeien en bemesten
Mijn comments op jullie posts:
Sheena: Thanks for your warm comment. It makes me blush.
Marijke: Bedankt voor je compliment. Ik ga weer proberen elke week een kadootje naar jouw  mailbox te sturen.
Margriet : Ja, het is de hoogste tijd om de druiven te snoeien. Je ziet dat de sapstroom al op gang is.












 

Reacties

  1. Aaahh...ik huil even zachtjes mee hoor en hoop voor je dat het nog meegevallen is. Maar wel herkenbaar zoveel informatie te vinden en dan vaak tegenstrijdig. Erg lastig. Soms idd dan gewoon proberen maar met zo'n mooie boom wil je wel voorzichtig te werk gaan hé? Hoop dat er toch nog veel walnoten aan komen.
    Groeten,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij doen het snoeien in augustus, al een oude walnotenboom. Dat is totnutoe goed gegaan. Jammer als zo’n mooie boom het loodje zou leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zal toch niet zo schadelijk zijn als je 1 tak snoeit? Er breekt toch ook weleens een tak af met een storm en dan gaan toch al die bomen ook niet dood? Kop op, het zal vast goed komen. Maar hieruit blijkt wel dat ik al te laat ben met mijn druif. Twee heb ik gesnoeid, de andere moet ik nog........

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten