De eerste lente bloemen.

Tulp Tom pouce met allium crowanii

We zijn er afgelopen week tussen uit geweest. Maar het kan verkeren in de lente. Zo hadden we tijdens onze reis alle seizoenen in één week. Bij vertrek leek het wel zomer; dus heerlijk relaxen langs de kant van de weg. De dag erna herfst, stil weer en overal mistige velden. Winter op de terugweg met sneeuw. (Had ik mijn handschoenen maar meegenomen) En fris lenteweer bij thuiskomst.


Zoals altijd wanneer we terugkomen van een reis, is mijn eerste gang naar de tuin. Hoe ziet het er uit? Is er schade van vorst of harde wind? Afgezien van wat omgewaaide narcissen zie ik geen schade. Het heeft niet hard gevroren, want de knoppen van de boompioenen zien er nog goed uit. Gelukkig. 


De tuin ziet er verder vrolijk uit. De vroege tulpen staan in bloei. Overal kleur, dat geeft een heerlijk gevoel. En wat me ook blij maakt is het feit dat ik nu eindelijk mijn zaden kan gaan zaaien. Voor de zekerheid zaai ik ze toch maar binnen, want er staat een koude wind. Wellicht kunnen ze volgende week naar buiten in mijn plastic kasje.

 

Vanachter mijn computer zie ik dat de peer begint te bloeien. Leuk om te weten, verleden jaar bloeide de peer op 20 april! In 2021 hadden we dan ook een uitzonderlijk koud voorjaar. Voor de Zeeuwse fruitkwekers worden de komende nachten spannend. Zij hebben geen zoet water ter beschikking om de bloesem te besproeien in de vriesnacht. De bloesem kan bevriezen wat veel schade kan opleveren. 


Ik wacht het af veel of weinig peren, het is aan moeder Natuur. Want de lente is begonnen en zoals ieder jaar gaat dat met vallen en opstaan! 


Fijne week

Hetty


romantische rozentuin

Nieuwe volgers wat leuk dat jullie de moeite hebben genomen.Welkom!

Knoppen boompioen
Boompioen met grote knoppen.
Peren bloesem
Peer begint te bloeien. 
tulipa Tom pouce
Vroege tulpen in bloei.
Historische narcissen
Narcissen tegen het huis.
Roze tulpen in potten
Deze potten heb ik een paar weken geleden geverfd. Nu al een plaatje!
Lente border Romantische Rozentuin
Border in zacht geel en donker rood.
Iris Hollandia
Wow, de eerste Iris Hollandia staat al in bloei!
Zwarte tulpen met Euphorbia robbiae
Zwarte tulp tegen de achtergrond van Euphorbia robbiae.
De pot geeft winterbescherming aan een dahlia die eronder in de grond zit. Nu groeit er een tulp door!
Narcissen Actea
Prachtige narcissen.
Lunaria 'Chedglow'
Judaspenning (Lunaria 'Chedglow') tegen uitlopend blad van roos.

Wat je deze week van april in de tuin kan doen:
Eindelijk kan je dahlia's oppotten en eventueel stekken. Lees hoe dit moet: 
Heb je een kasje? Zaai eenjarigen in potjes. Geen kasje? Wacht dan totdat de nachten iets warmer zijn, of zet je zaailingen op de vensterbank.
Narcissen plat gewaaid door de (sneeuw)storm? Pluk ze en zet ze in een vaas. Zo raak je ook  van je bloemen pluk syndroom af. Lees terug: Het bloemen pluk syndroom

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Kan je het onkruid veldkers eten? Dat is nieuw voor mij. Ik denk dat ik het hele dorp ermee kan voeden! 
Marthy: Fijn dat jullie onderweg zijn naar Frankrijk. Ik verlang naar zonnige plaatjes van dromerige huizen. De onkruidbrander werkt, maar je moet wel enorm doorzetten!
Lisa: Finally some better weather forecasted for you. The little blue weed is forget-me-not. It is a weed, but also for sale in the garden centre.






















 

Reacties

  1. Ja, de laatste 14 dagen toonden werkelijk alle weertypes: van zomerjas tot de warmste winterkleren.
    Het is spannend of bij voorbeeld de net uitgelopen magnolia's schade gaan ondervinden.
    De uitlopende bollen kunnen wel wat hebben: het ziet er prachtig uit bij jou, en je pas geverfde potten met de zachtroze tulpen zijn echt beeldschoon.
    Het is altijd leuk om te zien dat de natuur in Zeeland minstens een week voorop loopt vergeleken bij het noorden van het land.
    En bij mij staat het zaaigoed ook al te ontkiemen op de lichtste plek in de serre: op naar het warmere voorjaar!
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een weerswisselingen hebben we gehad! Alhoewel de warme periode ook niet normaal was, vond ik die fijner dan de slagregens die nu tegen mijn ramen aan zwiepen. Ik moet nodig aubergines, paprika's en tomaten verspenen. Hopelijk knapt het weer snel op........Je tuin staat er prachtig bij met al die kleur, leuk die tulpen in je geverfde potten. Ik ben er niet meer aan toe gekomen, helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love the pink tulips in the pots!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat bloeit er al veel in jouw tuin, het ziet er prachtig uit. Je geverfde potten zijn inderdaad prachtig, ze vielen me onmiddellijk op.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten