Lathyrus geur, je moet er wat voor over hebben.


 

Afgelopen voorjaar maakte ik van het snoeiafval van de hazelnoot een klimrek voor de Lathyrus. Het was een leuk werkje om te doen. Als je het verhaal wil herlezen dan is hier de link:DIY planten klimrek van hazelnoot takken.

 

Tuinvrouw M (volkstuin van Bemar) maakte zich zorgen dat de hazelnoottakken zouden uitlopen. Tot mijn schrik gebeurde dit inderdaad, maar na een paar weken verdroogden gelukkig de knoppen. 


Wat een dilemma had het geweest. Nog een hazelnoot erbij met lathyrus bloemen erin? Of het hele bouwwerk afbreken voor de bloei van de Lathyrus bloemen was begonnen. Het zou moeilijk kiezen zijn.

 

Het zaaien van de Lathyrus ging met vallen en opstaan. De slakken aten meermalen de kleine zaailingen op. Maar ik plantte steeds nieuwe zaaisels. Zodoende hebben enkele planten nu de top bereikt.


Inmiddels pluk ik elke drie dagen een boeketje Lathyrus uit de tuin. Toegegeven, je moet er wat voor over hebben. Maar de doorzetter wordt beloont met steeds een boeketje in huis. 


En een keuken vol subtiele Lathyrusgeur!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven van harte welkom

De meer bloemen je knipt ........
De meer bloemen je krijgt!
Er zijn lathyrussen met een enorme groei tot aan de top. Dat is dan wel weer moeilijk knippen op 2 meter hoogte.
Maar ik weet waar ik het voor doe. Elke drie dagen een boeketje.



Mijn comments:
Zem: De beplantingsplannen zijn heel wel doordacht op de Zuidas. Echte vakmensen aan het werk daar.
Lisa: Good news to hear other cities also make gardens in the urban jungle.

 

Reacties

  1. Mijn broertje en ik kweekten lathyrussen in ons kindertuintje. Ik begrijp nog niet hoe ons dat toen lukte.
    Sindsdien behoren de bloemen tot de mooiste, die ik ken.
    Ik heb nu slechts een overblijvende soort, die helaas niet geurt. Toch nog eens een poging wagen met de eenjarigen, alleen al voor die geur.
    Ik vind dat je een schitterend "klimrek" voor ze hebt gemaakt, je wordt nu rijk beloond, Hetty!
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb je klimrek toen bewonderd en maakte in mezelf dezelfde bedenking als M. Gelukkig zijn de knoppen verdroogd! Hazelaartakken genoeg hier dus misschien maakt ik zo'n constructie ook wel eens. Dacht er al eens aan dit met wilgentakken te proberen maar dat zou echt niet goed komen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love sweet peas. It is too hot and dry for them here. Even if I keep them watered they don't do well. Every time I see these wonderful blooms and think about their fragrance I want to try to grow them again.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig hoefde je niet te kiezen tussen hazelnoot en lathyrus. Wel een mooi rek zo in combinatie met de lathyrus. Bij mij bloeien ze ook eindelijk sinds afgelopen week, ook hetzelfde slakkenverhaal. Alleen heb ik alleen nog maar paars en donkerrood........Misschien vonden de slakken die niet lekker! Maar de geur blijft evengoed zalig.Bedankt voor het linken naar mijn site!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We hebben dit geen enkele bloem in de lathyrus. Gezaaid in een grote pot zijn ze snel opgekomen maar geen bloemen. Van alles geprobeerd andere plek, veel zon, minder zon, meer water, we snappen er niks van. Iemand een idee?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten