Maart is een maand...

Maart is de maand tussen winter en lente. Tussen zonneschijn en voorjaarsstorm, korte broek en wintertrui. 

 

De afgelopen week heb ik in dat beestenweer gewoon doorgewerkt. Niet dat ik nu zo’n bikkel ben, maar ik wil gewoon in de tuin werken. De stormwind giert om mijn schattige hoepelrok narcisjes. Ze kunnen het aan. Het stuifmeel wordt goed beschermd tegen de wind en regen onder de hoepelrokken waar ze hun naam aan danken.

 

Terwijl ik in de grond wroet na de zoveelste regenbui hoor ik in de struik naast me de merel. Zit hij ook te mopperen op het weer of oefent hij alvast zijn stembanden? Ik betrap me erop dat ik tegen hem praat. Hij antwoordt me, maar wat hij zegt? Helaas spreek ik niet de vogeltaal. Maar we zijn het vast met elkaar eens; het is nog geen lente.

 

In maart moet je op je de knieën om de bloemen te bewonderen. De eerste narcis, de laatste sneeuwklok. Verderop zie ik blauwe anemonen, iris en een bloem van de primula. Ik knip ze af en zet al deze lentebodes in een vaasje in het keukenraam. Zodat ik ze binnen kan bewonderen zonder nat te regenen.

 

Ieder jaar heb ik moeite met de maand maart. Ieder jaar vraag ik me af: wanneer wordt het nu eindelijk lente? Geduld Hetty. Want zoals een oud chinees spreekwoord zegt: 

 

Het gras groeit niet harder als je eraan trekt.


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

De volgers die zich afgelopen week hebben aangesloten, welkom en veel leesplezier!

De hoepelrok narcissen in de achtertuin
Worden ook wel grasnarcissen genoemd
Het soort dat ik heb aangeplant is N. Artic Bells.
De achterste border wordt al groen. Hier bloeien over een maand de tulpen.
Er zijn knoppen van de boompioen te zien
Helleborus bloeit al maanden volop
Deze donkere helleborus is een beetje kapot gewaaid.
Primula
De primula, altijd welkom.
Narcissen!


Mijn comments op jullie posts:

Margriet: Wat vreemd, normaal doen krokussen het altijd het eerste jaar. Ik heb het idee dat er een muis aan heeft gegeten. De sneeuwklokjes lusten de muizen niet, giftig, dus dat blijft een raadsel.

Lisa: So happy you grow crocus in the grass path too. They look so nice especially this time of year when we wait for spring. Love to hear you bought a dahlia. You will not regret it!

Miranda: Ik kan me voorstellen dat je blij bent met je eerste helleborus bloem. Kan me dat van mezelf ook nog herinneren. Er zijn heel veel soorten, dus ik denk dat er nog vele soorten gaan bloeien in jouw tuin.

Zem: Wat jammer van jouw boom. Ik hoop dat de andere het wel redt. De verandering van klimaat; daar moeten we allemaal op anticiperen.


 

Reacties

  1. De krokussen zijn uiteindelijk toch nog gekomen! Watb een enig stuk op de bovenste foto! Heerlijk dat lente gevoel met al die bloeiende bollen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze narcissen kende ik nog niet, ze zijn leuk! Vind de uitstraling wat natuurlijker dan van “gewone” narcissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I have never heard that Chinese saying before. I will have to remember it.
    It is cold and windy here too. Our false spring is over. I am ready for the real spring now. Cheers....have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige foto's en wat heb je een leuk stukje gemaakt voor in het raamkozijn. De naam van de narcisjes ga ik in mijn agenda zetten want die wil ik ook ;-) Wat een schatjes zijn dat. Ik ben deze afgelopen week niet zo'n bikkel geweest als jij. Het was me echt even te koud. Helaas heeft dat als resultaat dat ik nu achter loop. Maar flink er tegen aan dus deze week. Fijne week gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die hoepelrokjes zijn wel heel erg charmant.
    Ja, we kijken nu alles haast de grond uit, maar wat gaat het traag dit jaar.
    Bij het woord "korte broek" lopen me de rillingen over de rug.
    Toch ga ik straks ook even de tuin in, wel warm aangekleed.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten