Helleborus in de vaas.


helleborus in een vaas
Helleborus in de vaas. Ik heb er al vaker over geschreven. Maar zolang niet iedereen weet dat dit kan blijf ik het vermelden op mijn blog. Het is zo fijn in deze tijd van het jaar om een vaas met bloemen uit eigen tuin op tafel te hebben!

Hoe je dit moet aanpakken heb ik in een oud Engels tuinboek gelezen. Het boek is geschreven door Margery Fish. Een vrouw die pas die op latere leeftijd ging tuinieren. Eenmaal begonnen was ze niet meer te stoppen. Ook niet door haar man, die er een totaal andere manier van tuinieren op nahield. Hij hield van orde en netheid, zij van bloemen die lekker wild over het pad mochten hangen. Zo werd de tuin een strijdtoneel tussen de twee echtelieden. Het is heel grappig hoe deze verschillende tuin inzichten worden beschreven in het boek ‘De tuin die we maakten.’

Margery Fish over Helleborus orientalis:

’Veel mensen klagen dat de beeldschone Helleborus orientalis het niet goed op de vaas doet. Het geheim is dat je de stelen tot aan het eerste bladeren moet opensnijden en dan zullen ze heel lang meegaan. Als ze het na het plukken even moeilijk hebben, komen ze snel weer tot leven wanneer ze tot hun nek in warm water worden gezet’.

Omdat er in mijn tuin veel Helleborus zaailingen staan te bloeien, ga ik die in de vaas zetten volgens de methode van Margery Fish. Moeite om deze knie hoge bloemen te plukken heb ik niet. De storm Ciara heeft sommige Helleborus bloemen beschadigd en de storm Dennis komt eraan, dus wat heb ik te verliezen?

Helemaal niets. In de vaas met die prachtige bloemen! 

De Helleborus bloemen hebben het taai nadat ik ze in de vaas heb gezet. Waarschijnlijk omdat de stelen zo lang zijn. Ik heb ze daarom -in een andere vaas - tot hun nek in warm water gezet. De volgende dag zijn de bloemen weer stevig en kunnen ze terug in de kleinere vaas. Ze bloeien bij mij meer dan een week!
Fijne week.
Hetty

Nieuwe volgers leuk dat je erbij bent en veel leesplezier.
helleborus in een vaas
Zo snij je de stelen in.
helleborus in een vaas
In de vaas.
Helleborus in de vaas
Hier staan de bloemen in een hogere vaas en tot hun nek toe in het warme water.
helleborus
Helleborus planten zijn knie hoog. Die kunnen in een vaas.
mooie bloemen.........
....... om ook in huis van te genieten.

Mijn comments op jullie blogposts:
Betty: isn’t funny to see that things made by human are overtaken by nature. I love that you took both pictures.
Patricia: finally rain. You must be over the moon!
Jan: wat een geniaal idee, helleborus fotograferen met een spiegel. Geen natte knieën op deze manier. Ik ga het na-apen .





Reacties

  1. Ik had de Helleborus op vaas gezet en ze werden slap, ik heb ze weg gegooid.
    Nu weet ik hoe het moet, bedankt.

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I am very pleased to read this way to keep Hellebore flowers in a vase longer. I usually just cut the end of the stems every day. That way they last a bit longer than just one day. But if I forget to cut the ends they wilt. Your garden appears to be way ahead of mine. Nothing other than Hellebores and Galanthus blooming here. Not many leaves popping out yet either. The trees are pushing out buds so it won't be long.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede tip van dat insnijden, want inderdaad hingen ze bij mij in de vaas na een dag al slap! Mooie soorten heb je !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer wat bijgeleerd, dank je wel! Ik geniet er zelf eigenlijk enkel in de tuin van... toch het idee dat ze daar langer fris blijven (hier binnen is het gewoon te warm - bekentenis - door deze koukleum).
    Lijkt me een heerlijk boek, hou wel van tuinliteratuur.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten