Donkerrode miskopen.


Scabiosa 'Red Velvet'
Misschien heb ik de indruk gewekt dat alles in de tuin zonder tegenslagen groeit en bloeit. Niets is minder waar. Lees over mijn twee grootste miskopen van het afgelopen jaar.

Miskoop nummer een. Scabiosa.
Verleden jaar heb ik op een plantenbeurs de donkerrode Scabiosa ‘Red Velvet’ gekocht. Ze waren nogal duur, maar toch kocht ik er 12. Overbodig om te zeggen dat ik helemaal verliefd was op deze Scabiosa. Ze bloeiden uitbundig tot aan het begin van de winter. Ik was blij met mijn Scabiosa en dat ik een vermogen had uitgegeven was ik snel vergeten. Tijdens een storm brak er een stengel af. Mmm dacht ik , daar kan ik een stek van nemen. De stek groeide voorspoedig op in de plantenkas.

De winter kwam en hoewel niet ongewoon streng, kregen we in maart een gemene vorst periode. Dit bleek niet het beste scenario voor een Scabiosa. Alle 12 planten waren dood. ALLEMAAL! Op één na. Dat is mijn stek in de plantenkas. Het is alleen deze survivor die nu nog bloeit in mijn tuin!

Conclusie: deze plant is niet winterhard en dus de miskoop van het jaar. Maar er is meer…

Miskoop nummer twee. Gladiolen.
Eind mei heb ik 50 gladiolen knollen geplant tussen de baardirissen. Op die manier heb ik twee keer iets in bloei op hetzelfde stukje grond. Nadat de knollen zijn geplant heeft het acht weken niet meer geregend……ACHT weken! De gladiolen maakten wel wat blad, maar bloemen? Dat kan ik vergeten……Op één na.

Want begin oktober bloeit er één gladiool. De kleur is prachtig tegen de witte muur, maar het effect is minimaal. Ook deze gladiolen blijken een regelrechte miskoop.

Wat een sof. Eén Scabiosa en één gladiool. 

Hoe denken jullie over miskopen?
Hangt het succes van een plant voor het grootste gedeelte af van het weer? Of misschien is mijn aankoopbeleid totaal verkeerd!
Fijne week.
Hetty
Nieuwe volgers veel leesplezier!
Scabiosa 'Red Velvet'
Scabiosa 'Red Velvet' 
Scabiosa 'Red Velvet'
Op het kaartje staat dat hij winterhard is! 
Scabiosa 'Red Velvet'
Begin december. Nog volop in bloei tot de vorst invalt. 
Gladiola 'Espresso'
Oktober. Eén Gladiool 'Espresso' in bloei.
Gladiola 'Espresso'
Het was mooi geweest als er 50 gladiolen hadden gebloeid!
Dark red bad buys

Maybe I have given you the impression that everything in my garden grows and flourishes without any failures. That is not true. Here are two bad buys of past year.

Bad buy number one. Scabiosa.
Last year I bought the dark red Scabiosa 'Red Velvet' at a garden fair. The plants were rather expensive, but nevertheless I bought 12. As you may understand, I was completely in love with this particular Scabiosa. Till the beginning of winter, they bloomed exuberantly. During a storm however, one of the stems broke off. Mmm … I thought, I could take a nice cutting of that. So I place the cutting into the greenhouse and it grew very well.

Winter came and although not unusually severe, in March we got a nasty frost period. It turned out to be not the best scenario for my Scabiosa . All 12 plants were frozen. ALL OF THEM! Except for the cutting in the greenhouse. At this moment this survivor is the only one left blooming in my garden! Lesson learnt: this plant is not hardy and therefore the bad buy of the year.

A disappointing story? Hold on there is more to come...

Bad buy number two. Gladiolus.
At the end of May I planted 50 gladiolus tubers between the bearded irises. By doing so I planned have something in flower twice on the same spot. After the tubers were planted, it did not rain for eight weeks ... EIGHT weeks! The gladiolus did make some leaves, but flowers? No way! Well, except for one.

At this moment there is only one gladiolus in flower. Although the colour is beautiful against the white wall of our house, the effect is minimal. Bad buy number two!

One Scabiosa and one gladiola in flower. What do you think about bad buys?
Does the success of a plant depend on the weather? Or is it my purchasing policy totally wrong?

Reacties

  1. Hetty, je zult altijd miskopen blijven hebben.
    Als ik mijn doos met labels van door de jaren heen gekochte planten doorneem, schrik ik altijd omdat er nog maar zo weinig van deze planten over zijn.
    En ik koop zelden of nooit zo maar wat, ik let altijd op grondsoort, zon en schaduw, vochtbehoefte. Als een plant niet geschikt is voor mijn tuincondities, dan koop ik hem niet. En tóch!
    Ik troost me altijd met de planten, die het bijzonder goed doen, die horen hier kennelijk thuis en de andere niet.
    Zo zal het bij alle tuiniers wel gaan.
    En die twee overgebleven survivors: wie weet, zijn die wel geschikt voor je tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hetty.
    Als planten erg duur in aanschaf zijn word ik direct nieuwsgierig. Hoe komt dat? zijn ze traag of moeilijk te vermeerderen. Misschien zijn het gewoon misbaksels, doorgekweekte troep.
    Maar als er veel geld voor wordt neergeteld moet er wel wat exclusiefs mee aan de hand zijn. Weet je zeker dat je niet teveel hebt betaald bij dat tuincentrum?

    Groeten Wim.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verhaaltje, wel veel f........

    Groet,

    Anthony

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een herkenbaar verhaal. Troost je, zo blijft het tuinieren spannend... 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij zijn dit geen miskopen maar onjuist ingeschatte keuzes die je maakte. Met gebrek aan kennis over de planten die je aanschaft loop je risico.
    Zo kan het zomaar gebeuren dat een in investering verloren gaat. Tuinieren blijft een voortschrijdend leerproces! Succes ermee🍀

    BeantwoordenVerwijderen
  6. misschien op een flat gaan wonen ACHT hoog!!!! als het niet regent geef je water

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten