California sunshine.

Voor het huis is de Romneya gaan bloeien. Romneya wordt ook wel de Californische boom papaver genoemd.

 

Ik kocht deze plant jaren geleden in Spinners Garden (UK) Romneya heeft witte bloemblaadjes als van crêpe-papier. Samen met het gele pompon hart was het moeilijk deze aankoop te weerstaan. Wat een zonnige plant!

 

De eigenaar van Spinners Garden zei me: “It is a forgiving plant about the soil”. Hij had gelijk.  Bij mij staat de Romneya tegen het huis; zeker niet de beste grond van mijn tuin.

 

De Romneya bloeit vanaf begin juli. Een zonnige plek is echter wel noodzakelijk. De plant wordt ongeveer 2 meter hoog. In de winter dek ik de Romneya af met vliesdoek. In Zeeland gaat dat prima, maar verderop in het land ik weet ik niet of de plant de vorst zal overleven.

 

Het vermeerderen van de Romneya is een uitdaging. Ik heb wel eens geëxperimenteerd om de zaden te zaaien. Met de gedachte dat ieder jaar enorme bosbranden Californië teisteren, heb ik als een pyromaan de zaden in brand gestoken. Daarna heb ik de zaden gezaaid. Het resulteerde in een complete mislukking. Toen tuinvriendinnen hiervan hoorden hebben ze me vreselijk uit gelachen. 

 

Uiteindelijk heb me er maar bij neergelegd dat ik de Romneya niet kan vermeerderen.

 

Wat maakt het uit? Mijn Romneya bloeit. Wat kan een tuinvrouw nog meer wensen?


Geniet van deze zomermaand

Hetty

Pompom hart
... en bloemblaadjes als van crêpe-papier
Hier staat de Romneya. Lekker uit de wind en in de zon.

romantische rozentuin

Welkom alle nieuwe volgers van afgelopen week. Veel leesplezier.