Katsjing; kassa.

Salvia nemorosa Katsjing

Elke tuinman/vrouw heeft de stille hoop om een keer een plant te ontdekken. Een plant die nog niet bestaat. Een toevallige kruising of een afwijkend soort. Het kan immers gebeuren! Een plant die je een naam mag geven. 

Dit gebeurde op de kwekerij ‘In goede aarde’. Daar is een nieuwe Salvia soort ontdekt. Gevonden in de tuin van Frans en Franny. Een roze salvia die bloeit… en bloeit…en bloeit…. in prachtig roze. De plant is gepatenteerd en heet Salvia nemorosa Katsjing. Ik zie het voor me, het moment dat Frans en Franny deze naam verzonnen aan de keukentafel. Katsjing; kassa! Zoek de plant maar eens op internet. Zelfs in Engeland wordt de plant verkocht. Ze zijn niet aan te slepen! 

Zelf heb ik ook een poging gedaan om een bijzonder soort te ontwikkelen. Tussen de donkerroze bloemen van mijn Dierama verscheen opeens een afwijkende zachtroze soort. Ik zaaide de zaden van deze zachtroze. Je weet het immers maar nooit. De zaden heb ik met veel liefde opgekweekt. En dan moet ik geduldig drie jaar wachten totdat de Dierama gaat bloeien.

Verleden week verscheen uit de zaailingen een bloei aar. Wat zou het zijn? Is het een hoge of een lage soort? Wat voor kleur? Ik wacht in spanning tot de bloemen verschijnen.

Inmiddels bloeit de Dierama. En de kleur? Donkerroze. Precies zoals de soort die ik al had.

Geen nieuw soort. Geen Katsjing. Geen kassa!

Wel een mooie bloem.

Fijne week

Hetty

Salvia nemorosa Katsjing
Salvia nemorosa Katsjing.
dierama zaailing
....wel mooi natuurlijk....
dierama
... Maar deze is precies zoals ik al had.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!
 Wat je deze week in de tuin kan doen:
Als het droog en heet is maai het gazon dan niet. 
Benieuwd naar de kwekerij 'In goede aarde 'kwekerij in goede aarde
Is het kattenkruid uitgebloeid? knip het tot 5 cm boven de grond af. In september gaat het weer bloeien. Je kunt dit ook met de vroeg bloeiende tuingeraniums doen.
Geen zin? Maak je niet te druk om de tuin, het is zomer! Kijk met een zonnige bril naar wat wel goed gaat en schrijf op wat je stoort. Dat laatste komt in september aan de beurt.
Ga je naar Frankrijk op vakantie? Mijn favoriete tuinen: lees er hier meer over Franse tuinvrouwen chapeau.
Mijn comments op jullie posts:
Onbekend: Een tuinreis is altijd vol avontuur!
Margriet: Ik was zo onder de indruk van Hanham Court Gardens dat ik vergeten ben om te vragen wat hoe ze de slakken onder controle houden.



 

Reacties

  1. Een bloeiende Dierama is al een feestje, ongeacht de kleur! Hier in Noord-Limburg is dat heel moeilijk en lukt dat maar af en toe een keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie Salvia, echt prachtig! Ik heb een paar weken geleden nieuwe Nepeta geplant en deze zijn net uitgebloeid. Is het verstandig om deze tot 5 cm van de grond te snoeien? Bloeiende blije groeten, Esperanza

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nieuwe soorten zullen op mijn balkon niet verschijnen. Wel kon ik vandaag nog een papaver redden in dochters tuin. Ze dacht dat het onkruid was. Het zaadje is waarschijnlijk met een stek uit mijn volkstuin mee gekomen. Ik heb beloofd dat hij weg mag als hij gebloeid heeft. Dochters idee van tuinieren is heel anders dan die van mij. Ik hield van alles door elkaar en bij haar bestaat de tuin uit hortensia's en lavendels☻

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten