Open tuindagen juni 2024.

romantische rozentuin

De open tuindagen zijn voorbij. Wat vliegen die twee dagen om. Gelukkig is het beide dagen prachtig weer. Dat is een bonus. Want door een natte tuin sjouwen is geen pretje. Ik weet uit ervaring; daar word je kleddernat van.

Er zijn veel leuke ontmoetingen. Zo kwam een oud klasgenootje van de lagere school speciaal voor mij naar Zeeland gereden. Wat een verrassing! Aan tafel in de schuur spraken we verschillende mensen uit België. Ze moesten op tijd terug naar huis om zondag te gaan stemmen voor Europese- regionale- en federale verkiezingen. Moeilijke beslissingen. 

Zelfs lezers van mijn blog komen naar de tuin kijken. Zo zit ik te praten met een moeder en dochter. Ze vertellen me dat ze beide het blog volgen! En ik werd herkend. 'Jij was toch laatst op tv?' Maar ook: 'Je krijgt de groeten van ......'

Open tuindagen; ik zou het niet graag missen. Zoveel lieve, aardige, belangstellende mensen in de tuin. Het is een warm bad.

Tot slot heel veel dank voor vriendin N. en dochter Y. die me altijd bijstaan op deze drukke dagen.

Voor diegene die niet konden komen de foto’s.

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

romantische rozentuin

Uitgebloeide palmkool, toch nog een mooi silhouet.

romantische rozentuin

The Pilgrim, roos van David Austin.

romantische rozentuin
Verschillende kleuren geel en blauw
romantische rozentuin

romantische rozentuin
Pioenrozen op de waterput.
romantische rozentuin

romantische rozentuin

romantische rozentuin

romantische rozentuin

romantische rozentuin

romantische rozentuin

romantische rozentuin
Wat je deze week in de tuin kan doen:

Juni is een uitgelezen maand om tuinen te bezoeken. In deze tijd zijn er veel geopend voor publiek. Wanneer je een tuin in jouw buurt bezoekt is het belangrijk om te noteren of te fotograferen wat je mooi vindt. Deze planten groeien namelijk op dezelfde grondsoort en zullen het bij jou in de tuin ook doen. Lees hoe ik een inspirerende tuin in Engeland bezocht. Wollerton Old Hall of wat dacht je van Great Dixter
Blijf je planten steunen en uitgebloeide bloemen wegsnoeien. Lees 5 tips om je planten op te binden.
Je kunt nu tweejarigen zaaien. Lees: tweejarigen zaaien.
Knip uitgebloeide rozen weg. Dan (her) bloeien ze sneller. 

Mijn comments op jullie posts:
Onbekend: bedankt voor jouw tip wat betreft Wisteria vermeerderen. Ik schrijf jouw tip hier bij:
"Methode 4. Ik heb van de blauwe regen uit mijn vorige tuin 2 stekken nu in mijn nieuwe tuin staan. Deze zijn inmiddels enorm groot en bloeien ieder jaar 2 keer.Ik heb lange takken die de grond raakte geknakt, deze op het breekpunt in potten met potaarde gezet. Na een paar weken voorzichtig gekeken of ze al wortels hadden. Als ze wortels hebben kun je de stengel van de “ moederplant” los knippen. Ik heb ze vrij lang in de pot laten staan, tot ze genoeg wortels hadden."
Onbekend: Zaaien van Wisteria heeft als nadeel dat je een slecht bloeiende variant opkweekt. Het kan natuurlijk ook een enorm goede plant zijn!
Margriet: De Wisteria van je zoon is een slechte variant. Eigenlijk zou je hier geen energie meer in moeten steken, want ik vrees dat hij nooit zal bloeien. Omhakken is beter en een andere Wisteria (in bloei) kopen. Dan zit je safe. Misschien een kado voor zijn verjaardag? Of een uitloper vragen bij iemand in de buurt van een wisteria die goed bloeit. 


Reacties

  1. Bij het zien van je foto's Hetty zou je van iedere foto wel een schilderij willen maken: de rozen zijn sprookjesachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoor, je tuin! De prachtige pioenen, rozen en die reuze grote palmkool-bloeistengel..
    Wat een geluk had je met het weer, het lijkt nu wel herfst. We wachten op wat warmte.
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto van de pioenrozen op de waterput, die kun je zo inlijsten! Aan de foto's te zien met blauwe luchten, boften jullie met het weer!De tuin staat er prachtig bij!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten