Eind juni. Lathyrus in de vaas.

2024 zal -wat mij betreft- de boeken in gaan als een mager lathyrus jaar. Het zaaien ging niet voorspoedig door de slakkenvraat. Het opgroeien van de zaailingen verliep traag door het koude weer en ook de groei tegen de plantensteunen is tergend langzaam gegaan.

Kortom een moeizaam lathyrus jaar. De enige plant die het uitstekend doet is een lathyrusplant die zich verleden jaar zelf heeft gezaaid. In vlammend rood; ik kan me niet herinneren dat ik die zaden heb gekocht.

Maar goed, er zijn lathyrusbloemen! Ze vullen de keuken met een heerlijke geur. Kleine bosjes lathyrus aangevuld met phlox, daucus of rozen geven toch het zomerse gevoel van overdaad.

Ach, wat zeur ik. Moed houden. De zomer is nog maar net begonnen. Wellicht gaan mijn kleine planten nog wat groeien. 

En knip ik volgende maand heel veel Lathyrus boeketten! 

Fijne week

Hetty

Het is niet veel....
.... maar als ik het aanvul met daucus en lavendel lijkt het toch heel wat.
Nog even wat anders, zie je hoe creatief die zaadleverancier met kleuren omgaan? 
Rechts is de echte kleur van Lathyrus Capri!

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je eind juni begin juli in de tuin kan doen.
Blijf de uitgebloeide bloemen wegknippen.
Lees hier hoe in 2018 de zaden uit Engeland het veel beter deden: Lathyrus ik kan niet kiezen
Ben je op vakantie geweest en ziet je tuin er niet uit? Lees hier mijn tips: terug van vakantie. hoe krijg ik de tuin weer op orde. (De tuin zag er toen nog heel anders uit met de buxus!)
Zijn er dingen in jouw border die je niet zint? Schrijf het op en maak foto's. In het najaar ben je het namelijk weer vergeten.
Ga in tuinen kijken om inspiratie op te doen. Dit is de uitgelezen tijd. Schrijf op, vraag namen van planten en fotografeer. Wil een grote tuin bekijken? Lees hier mijn verslag aan een enorme Italiaanse tuin: over huizen en tuinen.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Jouw Lathyrus doet het geweldig heb je geschreven. We kunnen als tip aan de lezers meenemen: ga op een balkon wonen. Gefeliciteerd met dit goede resultaat.
Groengenot: Inderdaad houdt de schapenwol het water vast. Ik zie het aan mijn courgette.
Jan: Bedankt voor de tips. Dat van prei of knoflook tegen slakkenvraat wist ik. Maar maizena rond de planten, wat een goed idee. Daar heb ik nog nooit van gehoord. En we hebben wat droge dagen voor de boeg. ik ga ervoor! Misschien kan het ook met meel? Ik doe meteen een experiment.

P.S. Ik krijg bericht van tuinvrouw Cita dat maizena slecht is voor de jonge vogels. Ze krijgen er net als de slakken verstopping van. Pas ook op met havervlokken. 





 

Reacties

  1. Gelukkig toch nog wat van die fijne lathyrus in je vaasje!
    Ik heb wel de vaste lathyrus, die nog niet in bloei is, maar jammer genoeg niet geurt.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten