Wist je dit van de putter?

Afgelopen week was de tuin stijf bevroren. Serene rust, maar rond het vogelvoerstation is het een drukte van belang. Vogels vliegen af en aan om te eten. Ik zie niet alleen koolmezen en pimpelmezen, maar ook veel puttertjes.

De putter of distelvink is een exotische verschijning. De vogel heeft een felrode kop en knalgele pennen aan de vleugels. Ze vallen op. Soms zie ik er wel vier of vijf voor het keukenraam. Ze zijn niet erg tolerant; de vogels maken onderling heel wat ruzie. Dan vliegen ze borst aan borst naar boven. Wat een haantjes! Maar het is en blijft een mooi vogeltje.

Ook in de schilderkunst is de putter een geliefd onderwerp. Denk aan het wereldberoemde puttertje van Fabritius. Als je goed naar het schilderij van Fabritius 
kijkt, dan zie je dat de vogel aan een kettinkje zit. Rond 1650 werd de putter namelijk als huisdier gehouden. Wat een straf voor een tuin vogel. 

 

Ik heb niet alleen de foto gevonden, maar lees ook hoe de putter aan zijn naam is gekomen. In die tijd leerde men de gevangengenomen vogel door middel van een vingerhoedje  water te putten uit een schaaltje. Zo is de vogel aan de naam putter gekomen. Ik val bijna van mijn stoel als ik het lees. Een vogel leren om water te putten! Waarom?

Ik duik wat verder in de materie en wat blijkt: er is zelfs een schilderij waarop je een puttende putter kan zien. Het schilderij hangt in het Rijksmuseum. Voordat je de trein naar Amsterdam pakt, het schilderij hangt op dit moment niet op zaal. Ik heb het nagevraagd, bij de info balie denken ze dat het schilderij is uitgeleend.

Gelukkig hebben we de foto’s van het internet nog! Dan kunnen jullie zien hoe het er in 1650 aan toe ging. Een puttende putter met een kettinkje aan zijn poot. Ik vind het een grote treurigheid!

In mijn tuin is dat gelukkig niet aan de orde. Ze vliegen vrij en blij. En het water voor de vogels? 

 

Dat put ik natuurlijk zelf!

Fijne week

Hetty

puttertje Fabritius
Het wereldberoemde puttertje van Fabritius. Zie je het kettinkje?
Bloemstilleven van Abraham Mignon. Links boven de putter.
Close up van de puttende putter.
 Vijf puttertjes. Twee op de grond, drie op het vogelvoerstation.


De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week van januari in je tuin kan doen:

Snoei fruitbomen (als het niet vriest). Het kan, maar je mag ook nog even wachten tot februari. Lees er meer over: Fruitbomen snoeien hoe doe je dat?

Gaat de Helleborus bloeien? Knip dan het oude blad af. Wil je de bloemen in de vaas, lees hoe je dit succesvol doet: Helleborus. tip van een Engelse tuinvrouw.

Breng gereedschap weg om te laten slijpen. Nu is het niet druk bij deze bedrijven.

Maak plannen voor dit tuinjaar. Lees je aantekeningen door.


Mijn comments op jullie posts:

Margriet: Ik denk dat de sneeuwklokjes van dat landgoed waar je wandelt een later soort zijn. Hier zie ik op de Manteling zijn ook nog geen sneeuwklokjes boven de grond.






 

Reacties

  1. De distelvink zou ik wat graag op bezoek krijgen, wacht er al 30 jaar op. Maar ben al blij met onze huismussen. Gisteren wel een keep op bezoek gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hier nog nooit een putter gezien, leuk die kleuren! Weer wat geleerd van je kunstgeschiedenisles

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een super leuke uitleg over de putter, de geschiedenis is minder. Gelukkig
    zien wij ze vrij vliegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik leer zelf ook van een blog schrijven, groetjes Hetty

      Verwijderen

Een reactie posten