De sneeuwklokjes brief.

Half januari is echt de saaiste tijd van het jaar voor een tuinvrouw zoals ik. Om wat leven in de brouwerij te brengen heb ik een stapel sneeuwklokjes brieven gemaakt en rondgestuurd. Waarschijnlijk hebben jullie -net als ik- nooit van een sneeuwklokjesbrief gehoord. Onze oudste dochter had het op Instagram gezien en maakte me attent op dit fenomeen.

 

De sneeuwklokjesbrief is een Deense traditie en wordt gaekkebrev genoemd; vrij vertaald gekke brief. De brief bestaat uit een geknipt papier met daarop een tekst. De brief is anoniem maar wel gesigneerd door middel van stippen die overeenkomen met de naam van de afzender. Als de ontvanger kan raden van wie de brief is krijgt diegene een chocolade ei. Schoolkinderen sturen dit naar elkaar of oma’s naar hun kleinkinderen.

 

Aan de slag; ik geef alles voor een beetje beweging in deze maand! Dus print ik de brieven, knip ze in een leuk patroon, doe er een gedroogd sneeuwklokje bij en verstuur ze met de post. Voor de vriendinnen in Zeeland, gedraag ik me als een geheim agent. In donkere kleding met de capuchon op sluip ik naar hun brievenbus. 


Dan wacht ik als een spin in het web…..Zou iemand reageren?

 

De eerste vriendin meldt zich al binnen 24 uur! Ze appt: Ben jij het Hetty, van die geheimzinnige brief? Donderdag volgen er meer reacties. En er is verwarring, want er zijn meer mensen wiens naam 5 letters heeft. Natuurlijk zijn er ook  die niet reageren. Wat gaat er in hun hoofd om? 

 

Zo heb ik een week van binnenpretjes. Als je januari ook zo saai vindt, verstuur dan eens een gaekkebrev!

 

Fijne week

*****

Het is een leuk werkje, kanten kleedjes knippen! Neem niet al te dik papier.
 20 sneeuwklokjes brieven klaar om te verzenden.
Sneeuwklokjes in de sneeuw
In mijn tuin staan al enkele sneeuwklokjes te bloeien.
Dit staat in de sneeuwklokjes brief:

Sneeuwklokje, sneeuwklokje, sneeuwklokje fijn,
Wil jij nu onze lentebode zijn?
Al is het koud, laat ons weten,
Dat het voorjaar ons niet is vergeten.

Raad jij mijn naam dan krijg jij van mij
Een chocolade ei
Tel alle stippen onderaan
En misschien weet jij mijn naam.
*****
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week van januari in de tuin kan doen:
Als de Helleborus begint te bloeien knip ik de oude bladeren af. Wil je de bloemen in een vaas zetten? Lees dan de tip uit een oud tuinboek van Margery Fish: Helleborus tip van een Engelse tuinvrouw.
Als het niet vriest dan kan je de appelbomen snoeien. Natuurlijk kan dit ook in februari nog. Lees terug: Fruitbomen snoeien zo doe je dat
Strooi kalk over de border en het gazon. 

Mijn comments op jullie posts:
Muggenbeet: Een Keep in de tuin, wat een bonus. Bij ons in de buurt zit een goudvink. Ik hoop dat die nog eens langskomt om te eten.
Margriet: Ik wist dat ook niet van de puttende putter. Wat worden we wijs van het bloggen!






 

Reacties

  1. Wow Hetty! Wat een tof idee! Dit had ik nog nooit gehoord. Zelf ga ik het niet doen want ik kan mijn sneeuwklokjes écht niet plukken. Ben er enorm zuinig op. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee! Heb je de sneeuwklokjes dan nu al gedroogd?? Het is een leuk idee voor het hele jaar lijkt mij, met allerlei gedroogde bloemen en andere bloemenversjes. Die kanten kleedjes knippen deed ik als kind al☺

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten