Bloem van de maand. Januari.

Dit jaar ga ik elke maand een boeket uit eigen tuin laten zien met daarin mijn bloem van de maand. Januari is natuurlijk een maand waarin niet veel bloeit. Ik voel de druk zodra het gaat vriezen en sneeuwen. Zou mijn bloem het overleven? Of ga ik meteen in januari al de mist in?

 

De bloem die ik heb uitgekozen voor januari is de tuincyclaam. (Cyclamen coum)

 

Nu heb ik al heel lang tuincyclamen in de border. Ze hebben het graag droog en donker in de zomer en in de winter licht en niet te nat. ‘Plant ze maar tegen de stam van een appelboom’ werd me geadviseerd toen ik de planten aanschafte. Dat heb ik gedaan. Helaas voor de cyclaam zit ik steeds in de grond te rommelen. Dat vindt de cyclaam helemaal niet leuk. Daarom plant ik ze tegenwoordig in een ondiepe schaal en zet ze op het terras. Zodra ze zijn uitgebloeid zet ik de schaal met planten en al onder de rododendron en kijk er tot de herfst niet meer naar om. 

 

Vorst wordt redelijk verdragen. We hadden laatst -5. Ik ben vergeten ze af te dekken. Het viel me op dat wanneer het vriest, de zilveren bladeren naar donkergroen verkleuren. Maar zodra de temperatuur boven nul is veranderen ze weer in grijs. 

 

De pluspunten: 

*De bloeitijd is enorm. De hardroze cyclamen kocht ik begin oktober bij een kweker op Beervelde. Ze bloeien onafgebroken sinds die tijd. Dat is al bijna vier maanden! 

*Ook in de vaas doen ze het goed. Ze bloeien meer dan een week. 

*De ronde bladeren zijn er in heel veel kleuren, grijs, groen en bonte printjes. Dat geeft een leuk contrast.

 

Wat mij betreft mogen tuincyclamen zich met recht bloem van de maand januari noemen! 

Fijne week

Hetty

Klein maar fijn. Cyclamen in een vaasje!
Drie soorten tuincyclamen, grijs blad van cyclaam en ingesneden blad van de holwortel.
Sneeuw, hagel en vorst hebben ze overleefd.
Als het te koud wordt kan je pot altijd even in de schuur zetten.
Cyclamen met bont blad in een oude terracotta schaal.

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze laatste week van januari in de tuin kan doen:

Hebberig geworden van deze cyclamen? Ik kocht er laatst nog bij Intratuin. (3,59 per stuk) Let op dat het die planten zijn met kleine bloemen (1cm groot) en ronde bladeren. Een grote collectie kan je online bekijken bij Vreekens zaden in Dordrecht. Kijk hier: tuincyclamen (ik word niet gesponsord)
Ook zo'n zin in de zomer? Lees hier over ons bezoek aan een tuin in Italië: Italië over huizen en tuinen

Mijn comments op jullie posts:
Allereerst heel veel dank voor alle reacties die ik mocht ontvangen na het publiceren van het blog 'de sneeuwklokjesbrief'. Om zoveel mensen in verwarring te mogen brengen...heerlijk!
Margriet: De sneeuwklokjes had ik verleden jaar al gedroogd. Je ziet, voor zo'n sneeuwklokjesbrief heb je heel wat voorbereiding nodig! Het kan ook met 'verse' sneeuwklokjes.
Groengenot: Ga toch vlug eens beginnen om sneeuwklokjes te delen. Dan heb je in no-time genoeg om al je tuinvriendinnen/vrienden te verrassen. Ik stuur de link mee, dan kan je daar moed uit putten Sneeuwklokjes vermeerderen zo doe je dat
Anoniem**********: Mij in de war brengen met je tien puntjes? Ik denk dat jij het bent Christiane!



 

 

Reacties