Het hysterische kerstbomen syndroom.


Nog nooit van het hysterische kerstbomen syndroom gehoord? Dat kan kloppen. Ik heb de term namelijk zelf verzonnen. Zelf heb ik geen last van dit syndroom. Mijn kerstbomen zien er nooit hysterisch uit. Nee, het is mijn zus die aan het hysterische kerstbomen syndroom lijdt. 

Ze beschrijft haar symptomen als volgt: ‘Zodra ik mijn kerstboom optuig wordt hij hysterisch wild’. Ze stuurt me een foto om het toe te lichten. Inderdaad, de boom is hysterisch. Het optuigen van de boom doet ze altijd met haar kleindochter J. Ik sluit niet uit dat ook zij aan het hysterische kerstbomen syndroom lijdt; maar is dat erg? Samen hebben ze enorme lol en de kleindochter vindt de bonte kerstboom van oma de leukste van de hele wereld. Kijk, dat is nog eens wat!

Wat mij betreft hoeven die twee niet in therapie. Ga lekker los op die boom. Maar als mijn zus de boom wat meer in balans wil brengen, dan zijn dit de tips:

Kerstboom. 
Kies een kerstboom met een regelmatige vorm. Soms moet je even zoeken. Zit er een gekke tak aan, draai die in de hoek. Of knip er een stukje af met de snoeischaar. Knip altijd in een oksel, dan valt het minder op. Draai de boom net zolang tot je de beste kant voor hebt.
Verlichting.
Doe de lampjes aan voordat je ze in de boom hangt. Probeer ze regelmatig te verdelen en zorg dat de snoeren op de takken liggen zodat je de stroomdraden niet ziet.

Kerstballen.
Hang de kleinste ballen bovenin, de grootste onderin. Verdeel de kleuren over de boom en kijk regelmatig vanaf een afstand. Zitten er niet te veel ballen van dezelfde kleur bij elkaar?
Slingers.
Dat is voor mensen met het hysterische kerstbomen syndroom eigenlijk een no-go. Slingers laten zich slecht ordenen en maken het snel chaotisch. Zeker als je verschillende soorten slingers gebruikt.

Conclusie: heb je last van het hysterische kerstbomen syndroom dan is dat helemaal niet erg. Maar als je moeite hebt om drie weken tegen een wild versierde boom aan te kijken dan weet je nu wat je eraan kan doen.

Fijne week
Hetty
Daar heb je hem, de hysterische kerstboom van mijn zus.
Hier zijn een paar dingen verhangen en de slinger eruit. Is al beter!
Een ander jaar, maar net zo wild. Zie ik daar ook nog een treinbaantje onder de boom?

Tot slot enkele kerstbomen die ik zag in Tuincentrum Ockenburgh:
Inspiratie in blauw/wit
Inspiratie in rood.
Ik heb spijt dat ik deze vogel niet voor mijn zus heb gekocht.
Laatste tip voor mijn zus: Ga er eens kijken met je kleindochter J. Super leuk.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen:

Heb je nog ergens bloembollen liggen die je nog niet hebt geplant? Doe het zodra het niet meer vriest. December is de laatste maand om dit te doen. Laat de bloembollen niet verrotten in een doosje....Lees: bloembollen planten 10 tips.
Sluit het water af van het buitenkraantje.
Voer de volgels. Lees hier een bijzondere leuke manier om je vogels te voeren. creatief met dennenappels
Benieuwd waar het tuincentrum is waar ik de foto's nam? Het is in Den Haag, maar ik kom er graag als ik in de buurt ben. tuincentrum Ockenburgh
Het is december! Maak het in huis gezellig. 

Mijn comments op jullie posts:

Margriet: Het is een goede tip. Op jouw balkon heb je er alleen niks aan. Misschien in de tuin van je schoondochter! 











 


 

Reacties

  1. Gelukkig slaat het syndroom een generatie over!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dit weer leuk geschreven Hetty! Maar eerlijk... ik vind de boom van je zus het mooiste!! De andere bomen zijn prima gestyled, maar missen de liefde die er bij haar vanaf spat! Je zal als kind zo'n geweldige oma hebben! Die herinnering neem je je hele leven mee en die andere prachtige bomen ben je dan allang vergeten! :))
    Groetjes, Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geef me toch maar de boom van jouw zus heeft tenminste nog persoonlijkheid, de andere "pure kitsch"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn schoondochter heeft ook zo'n "hysterische boom"zoals zij hem ook noemt.Ieder jaar mogen de kleindochters elk een kersthanger uitzoeken, dus tel bij al die kleuren ook nog een allerlei rare hangers op zoals donuts, disneyprinsessen, hertjes, hondjes, poesjes etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik noemde het zelf eerder al de psychedelische chaos.

    Dit jaar zijn gelukkig de ballen van Hans aan de beurt, dat scheelt al weer!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten