DIY. Creatief met dennenappels.


Voor mijn verjaardag heb ik een kistje met daarin twee potten vogelvoer gekregen. Er zitten ook een paar dennenappels bij. Om mij uit te dagen misschien! De bedoeling is, om het vogelvoer op en tussen de dennenappels te smeren. Dan kunnen de vogels er lekker van smullen. Ik zie het helemaal voor me.

Maar waar ga ik die dennenappels ophangen? Liefst op een plekje dicht bij het huis. Voor het keukenraam bijvoorbeeld. Jammer genoeg staat daar geen boom waar ik de dennenappels in kan hangen.

Maar daar weet ik wel een oplossing voor. Een paar weken terug heb ik namelijk een grote tak uit de notenboom gezaagd. Door tijdgebrek heb ik deze nog niet opgeruimd. Dat komt nu mooi van pas. Ik zet de grote tak tegen de taxushaag en bind de tak met wat ijzerdraad aan de heg vast. Perfect!

Daarna ga ik aan de slag met het vogelvoer. Het is een heel gepruts om met een mes het taaie vogelvoer uit de pot te halen en tussen de dennenappel te smeren. Kan dat niet wat sneller, vraag ik mij ongeduldig af?

Ik probeer daarom met mijn handen het vette spul uit de pot te halen en prop het dan in de dennenappel. Dat gaat een stuk beter. Zodra ik er een af heb ga ik naar buiten om de dennenappel in de tak hangen en te kijken hoe het eruitziet. Om buiten te komen moet ik wel door twee deuren……. met mijn vette handen….en vervolgens maak ik ook nog wat foto’s………met mijn vette handen…….

Het is een leuk werkje om in de kerstvakantie te doen. Maar bedenk je tweemaal als je dit met de (klein) kinderen wil gaan doen…..


Want als je het net zo aanpakt als ik kan je daarna meteen aan de voorjaars schoonmaak beginnen! 



De tak van de notenboom, vastgebonden aan de Taxushaag.


Het is een heel gedoe om het vet met een mes tussen de dennenappels te smeren.


Kijk daar hangt de eerste dennenappel.


Klaar. 


Ik hoop dat de vogels het snel ontdekken!


De volgende dag.....


......een komen en gaan van pimpelmezen.


Wat zijn ze mooi!


DIY. Creative with pinecones.

I got a box containing two pots of birdseeds for my birthday. There were some pinecones added to the package too. Maybe to challenge me a bit! The idea is to put the birdseeds on the pinecones, so the birds can feast of this tasty meal. I can already visualize it.

But where to put these cones? Preferably at a spot close to the house like, for instance, in front of the kitchen window. Unfortunately, there is no tree to hang the pinecones in at this spot.

But I have a solution. The other day I cut a branch from the walnut tree. Because of lack of time I have not yet cleared it. That comes in handy now. I put the big branch against the yew hedge and tie it with some wire to the hedge. Perfect!

Having solved that issue, I start to work on the birdfeed. It is a rather fiddly job to get the greasy paste out of the pot with a knife and smear it between the pinecones. Impatient as I am I wonder cannot this be done quicker?

That is why I try to do it with my hands. I grab the greasy paste out of the pot and squeeze it into the pinecone right away. That works a lot better. After having fixed one cone, I go outside to hang the pinecone in the branch to see how it looks. However, to get outside I have to open two doors ....... with my greasy hands and next I take some pictures ……again with my greasy hands .........

It's a great job for the Christmas holidays. But think twice before you are going to do this with your (grand) children .....

Because if you do it the same way I did you can immediately start with the spring-cleaning!


Reacties

  1. Het was dus even een geklieder...maar dan heb je ook wat.
    Een heel goed idee.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vét leuk idee, en vét-lekker 'voe de veuheltjes'. Met soda heb je het vet zo weer weg gepoetst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk idee Hetty en nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Mooi zijn de vogeltjes. Het zal wel snel opgegeten worden.
    Hartelijke groet Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten