Is de zomer nu al voorbij?

Begin september bekruipt me elk jaar weer dezelfde vraag: is de zomer nu al voorbij? Ik kijk naar de tuin, de uitbundige bloei is weg. Toch zijn er nog genoeg mooie dingen te bewonderen. Je moet alleen een beetje dichter op de planten kruipen om dat te zien.

 

Sommige rozen bloeien nog met enkele bloemen. In één roos groeit hop. Ik heb veel tijd gestoken om deze hop uit te roeien. Tevergeefs. En nu heb ik hopbellen in de roos. Dat is op zich wel weer leuk. Maar ik heb de hop toegezegd dat de strijd nog niet is gestreden. Hop is veel te wild!

 

In de achtertuin staat de Vitex (monnikspeper) te bloeien met lavendelblauwe aren. Deze onbekende struik kan uitgroeien tot een kleine boom en is daarom voor kleinere tuinen een aanwinst. Bloeit heel laat, maar is dat een nadeel?

 

Dahlia’s geven een laatste showtje alsof de zomer nog lang niet voorbij is. Ik geniet volop van deze vrolijke kleuren. Een paar dahlia’s in een vaas; daar kikker je van op.

 

De regen die afgelopen nacht is gevallen zorgt ook voor mooie plaatjes. Die kleine druppeltjes op de grassen blinken als diamanten….

 

Genoeg van dit lyrische gefilosofeer, ik moet weer aan de slag. Want als de zomer dan toch voorbij is, wordt het tijd om veranderingen aan te brengen. En ik heb afgelopen zomer weer een plannetje verzonnen.

 

Jullie zullen het nog wel zien.

Fijne week 

Hetty

De laatste rozen bloeien.
Boscobel
Sceptre d'Isle
Hopbellen in roos
Vitex (monnikspeper) 
Vitex close up.
Dahlia totally tangerine.
Gaura
Wilde druif (Ampelopsis)
Grassen met honderden regendruppels; het zijn net diamanten.....
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je begin september in je tuin kan doen:
Bemest het gras. Let op dat je een meststof zoekt speciaal voor het najaar. Het is niet de bedoeling dat het gras een groeispurt gaat maken voor de winter! Laat je informeren. Ik strooi DCM Gazonmest Najaar (ik heb geen aandelen)
Koop bloembollen. Ik heb ze op de markt al te koop gezien. Je kunt ook op internet zoeken.
Knip de planten af die je niet meer mooi vindt. Dat geeft je misschien een beter gevoel. Lees over mijn twijfels: knippen of niet?
Verzamel zaden van planten die je volgend jaar wil zaaien. Doe ze in een papieren zak en schrijf er de naam en het jaartal op.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Dat was zeker leuke post en baardirissen daar ben ik fan van! 







 






 

Reacties

  1. Ja, Hetty, het ruikt al naar herfst en veel bloei loopt op het einde.
    Maar we krijgen nog een warm weekje om het zomerse gevoel nog even vast te houden.
    Hou vol, Hetty, met het uitroeien van de hop!
    Hoe mooi deze eerst ook lijkt, de woekerkracht is enorm en ondergronds weet hij/zij ook van wanten.
    Bij mij is het uitroeien gelukt: dit jaar vrijwel geen hopuitlopers meer. Vorig jaar heb ik vanaf het vroege voorjaar elke week de uitlopers weggetrokken. De hop kroop tot in de hoogste bomen en vormde dikke pruiken, echt te veel. Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig krijgen we nog even wat mooie nazomerdagen! Gisteren heb ik mij uitgeleefd in de tuin van zoon en schoondochter. Wat bloeiende planten gekocht want de tuin die zij hebben laten aanleggen, had totaal geen bloeiende kleuren om deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten