Geurende rozen.

 

De tuin staat op het ogenblik vol met bloeiende rozen. De meeste zijn geurend, fris als limoen, zoet als zeep en alle geuren die daartussen zitten. Elke roos heeft een eigen verhaal. Niemand weet hiervan. Niemand vraagt ernaar. Het is iets tussen mij en de roos. 

 

Nieuwsgierig?


Laat ik beginnen met Paul’s Lemon Pillar roos. Een grote witte roos met de geur van limoen. (Foto boven) Zelfs het snoeihout geurt naar limoen. Hij bloeit helaas maar een keer per jaar. Maar zo mooi! Al tientallen jaren zoek ik -tevergeefs- naar een parfum met die geur. Het is moeilijk om de geur te omschrijven. Ik heb een verkoopster wel eens zo nieuwsgierig naar deze geur gemaakt, dat ze me gevraagd heeft om een stukje van het snoeihout mee naar de winkel te nemen! Ik blijf zoeken. 

 

Een andere roos; Evelyn. De roos Evelyn geurt naar zeepjes. Het is een zalmkleurige roos van de Engelse rozenveredelaar David Austin. De roos was nog maar net op de markt (1992) en in Nederland nergens te koop. Ik heb toen een mail naar David Austin gestuurd en gevraagd of hij 'Evelyn' naar mij op kon sturen. Ik kreeg een mooie folder en een vriendelijke brief terug. Daarin stond het adres van de David Austin ‘dealer’ in Nederland. Ik heb ‘Evelyn’ meteen daar besteld en sinds die tijd ben ik vaste klant in Lottum. 

 

De roze roos Sceptre d’ Isle heeft een kruidige geur. De herinnering aan waar ik de roos voor het eerst zag, komt altijd bovendrijven. Tuinvriendin T. en ik bezochten jaren terug een tuin in ons dorp. We waren er nog nooit geweest en spraken af om incognito te gaan. Dus zonnebrillen op en stilletjes rondkijken. Het duurde maar een paar minuten of we waren al ontmaskerd: ‘Jullie zijn toch van die tuinen?’ Wat stonden we beteuterd te kijken dat we zo snel herkend waren. Zelfs met zonnebrillen op!

Ik was onder de indruk van het ronde perk in deze tuin, dat vol met Sceptre d’Isle rozen stond. Ik heb ze het najaar daarop besteld en in de tuin geplant. Sceptre d’ Isle is nog steeds een van mijn favoriete rozen.

 

Zodra de rozen bloeien buitelen al deze herinneringen en associaties door mijn hoofd. Misschien hebben jullie dit ook bij de planten in jullie tuinen.

 

Achter al mijn geurende rozen schuilt een verhaal.


Fijne week
Hetty

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Roos Paul's Lemon Pillar, met de frisse geur van limoen.

Roos Evelyn was nergens te koop.
Roos Sceptre d'Isle
Roos Sceptre d'Isle, we worden ontmaskerd.
En zo kan ik nog wel doorgaan met verhalen over rozen....
Mme Legras de st Germain.
Roos Golden border
Roos Windrush.
Wat je deze week in de tuin kan doen:

Benieuwd hoe het op de kwekerij van David Austin in Engeland is? Lees hier alles over de tuin en zijn erg diplomatieke verkoper. In het rosarium van David Austin 
Zijn de rozen uitgebloeid? Knip de uitgebloeide bloem knoppen weg tot er een blad is met meer dan drie blaadjes. Geef de rozen rozenmest, zodra het regent. De doorbloeiende rozen zullen je belonen met nog meer bloei.
Op vrijdag 23 en zaterdag 24 juni is mijn tuin weer geopend als deelnemer van de Zeeuwse Tuin2-daagse. Alle info op: Romantische Rozentuin.
Ik word niet gesponsord door de ‘dealer’ van David Austin. Maar hier is de link: rozenlottum.nl
Probeer de haagwinde te ontmoedigen. Uitroeien kan niet (denk ik) maar uitputten kan wel.
Bloeit de Lathyrus al? Snij of knip de bloemen eruit en zet ze in een vaas. De plant zal als reactie nog meer bloemen geven!
Geef de planten in de potten regelmatig water.








Reacties