Zo krijg je wat pit in de border.

Laatst heb ik een interessant YouTube filmpje gezien. Daarin wordt verteld uit welke bloemen een boeket is samengesteld: 


Allereerst de Bride, de bruid; de belangrijkste bloem.

Vervolgens de Bridesmaids, de bruidsmeisjes; bloemen die harmoniëren bij de bruid, maar minder groot en belangrijk zijn.

En dan is er de party crasher. Een party crasher is een ongenode gast die net iets te luidruchtig is, maar wel voor levendigheid zorgt. Vertaald in het bloemen verhaal; een kleur die opvalt en die het geheel pit geeft.

 

Omdat deze richtlijnen -naar mijn idee- ook voor een tuin moet gelden, ben ik op zoek gegaan naar een party crasher voor mijn border. Rosa ‘De Rescht’ (Foto boven) is perfect voor dit doel. De roos heeft kleine bloemen in hardroze. Het geeft de zacht roze border enorm veel pit. 

 

Toch wil er ik nog iets aan de border toevoegen. Een plant die in juni bloeit, luchtig, gemakkelijk, in de hardroze kleur van de roos. Ik speur het internet af en herlees tuinboeken. De oplossing vind ik op 50 m van mijn huis, in de tuin van mevrouw M. 

 

En? Hoe heet de begeerlijke party crasher? Hou je vast, het is de doodgewone Lychnis coronaria. (Prikneus) Nu moeten jullie weten dat ik deze -flink uitzaaiende- plant jarenlang in de tuin heb gehad. Altijd vond ik hem te hard van kleur. Vervolgens heeft het me zeker 15 jaar gekost voordat ik de hardroze prikneus weer had uitgeroeid! 

 

En nu heb ik de planten opnieuw gekocht en in de border gezet. Misschien is het geweldig, misschien is het een grote sof en ben ik de komende 15 jaar weer bezig om de plant uit te roeien. We gaan het zien.

 

Voorlopig moedig ik mijn hardroze prikneus aan. Let’s party!

Fijne week

Hetty


romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Lychnis coronaria
Lychnis coronaria in de tuin van mevrouw M.
Lychnis coronaria
Prikneus.
Samen bij elkaar, rosa de Rescht en de hardroze prikneus.
De gladiolus Byzantinus is ook geschikt, maar is al zo vroeg uitgebloeid.
De witte prikneus is veel gemakkelijker te combineren.
planten lychnis coronaria
Maar ik koop toch weer de hardroze planten.

Wat je deze week van juni in de tuin kan doen:
De Wisteria (blauwe regen) is uitgebloeid. Begin met snoeien van de lange uitschieters. Lees hier terug hoe:het geheim van een prachtig bloeiende Wisteria.
Tuin geraniums die al zijn uitgebloeid kun je tot de grond toe terug knippen. Ze zullen snel weer blad maken nu het zo lekker heeft geregend. Lees hier hoe: Geraniums de hippies van mijn tuin.
Mijn comments op jullie posts:
Onbekend: Bedankt voor je vriendelijke compliment.
Margriet: Het waren gezellige open dagen!



 

Reacties

  1. Ellen URL Onze smaak veranderd voortdurend hè! Zo roei je bepaalde planten of kleuren uit omdat je het niet meer leuk vind en enkele jaren later passen die planten geven ze weer iets extra's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt mij heel mooi staan, die knalroze prikneuzen! Ik heb er ook een paar gezaaid en geplant dit jaar. Van die witte had ik ook zaden vorig jaar, maar het bleken roze te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten