Boompioenen, 5 tips.

De boompioenen bloeien in roze, wit en donkerrood. Ze zien er exotisch uit. Ze komen ook van ver, China en Tibet als ik het goed heb. De bloemen zijn zo groot als een ontbijtbord. 


Hoewel de naam zou suggereren dat je met een boom te doen hebt, wordt het geen boom, eerder een grote struik. De grootste in mijn tuin is 2 meter hoog.  De boompioen houdt van voedzame grond met wat kalk erin. Heb je kleigrond, dan gaat het zonder problemen.

 

Jullie begrijpen, boompioenen vallen op en hebben altijd veel bewonderaars. Hoe frivool de bloemen er ook uitzien, het zijn heel sterke struiken die decennialang in de tuin kunnen staan.

 

Wil je ook een boompioen in de tuin, dan heb ik 5 tips:

 

*Wanneer je een boompioen heb gekocht, plant hem dan meteen in de volle grond. Een pot is echt te klein voor deze struik.

*Tijdens de bloei hebben ze behoefte aan voldoende water. 

*Geef ze een zonnige beschutte plek.

*Bemesting: ik geef ze in het voorjaar (begin maart) DCM mix 2; NPK 7-6-12. Eind juni samen met de rozen wat rozenmest NPK 6-4-10.

*Ondersteun de zware bloemen, zeker tijdens regen en bescherm in het voorjaar de knoppen tegen vorst.

 

Het lijkt allemaal veel werk, maar als ze eenmaal aangeslagen zijn kan je jaar na jaar genieten van die mooie bloemen.

 

Tot slot nog een bonus tip:

 

Wanneer de boompioen bloeit werk dan thuis! De bloei is maar kort en daar wil je natuurlijk niets van missen.

Fijne week

Hetty


romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Witte boompioen tegen de zwarte schuur.
Donkerrode boompioen
De bloei is snel over.
Maar de zaaddozen zijn schitterend.
Roze boompioen, deze is 2 meter hoog

Ik moet de trap pakken om de bloemen te kunnen fotograferen.
De oude stam, met nieuwe scheut. Misschien ga ik de boompioen wat inkorten om de bloemen beter te kunnen zien. Als ik durf....

Wat je deze week van mei in de tuin kan doen:
Kop de tulpen als ze zijn uitgebloeid, zo steken ze geen energie in zaadvorming.
Zet steunmateriaal bij planten die dat nodig hebben, een windvlaag en je bent alles kwijt..... Ik heb stokken bij de baardirissen gezet. 
Zet Dahlia's buiten als ze veel blad geven. Buiten is het koeler, zodoende blijven ze bossiger. Let op bij nachtvorst.

Mijn comments op jullie post:

Margriet: Dank voor het compliment. En de tuin gaat maar door. ik zie nu tulpen en rozen in bloei!

Lisa: I hope the weather has changed. Enjoy the butterflies and bumble bees. Time to sow some seeds end enjoy the sunshine.

Geke: Tulpen die alleen nog maar blad geven haal ik uit de grond. Na verloop van tijd doen ze het niet meer maar nemen natuurlijke wel plaats in de border. Beter om dit najaar wat nieuwe bollen bij te planten. Dan heb je volgend jaar weer een vrolijke tuin.



 

Reacties

  1. Ik ken ze eigenlijk niet, die boompioenen. Ik geloof niet dat ik ze weleens gezien heb. Wel prachtige bloemen. Ik heb mijn blog over de tulpen overhouden geüpdatet, dus je kunt nog even nalezen wat mijn ervaring was https://volkstuinvanbemar.nl/tulpenbollen-overhouden/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij je laatste blog kan ik niet reageren, ik zie ook nog geen reacties van anderen? groet, Margriet

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten